Financiële positie, resultaat en bestemming

Resultaatbepaling

Het resultaat over het jaar 2024
De begroting na wijziging sloot met een tekort van € 958.000. Het werkelijke resultaat over het jaar 2024 bedroeg € 147.000 voordelig. Hieronder volgt een overzicht van het resultaat van Baten en Lasten per programma.

Overzicht van gerealiseerde Baten en Lasten

Begr. 2024 voor wijz.

Begr. 2024 na wijz.

Rekening 2024

Verschil

Bedragen x € 1.000,-

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

1. Bestuur en Dienstverlening

3.295

-571

2.724

3.671

-754

2.916

3.520

-908

2.613

-150

-153

-304

2. Openbare orde en veiligheid

2.955

-78

2.877

3.604

-147

3.457

3.251

-135

3.115

-354

12

-341

3. Fysieke Leefomgeving

22.205

-11.529

10.676

23.049

-11.473

11.576

21.926

-11.305

10.622

-1.123

168

-955

4. Economie

2.683

-1.731

952

3.607

-3.063

545

1.735

-1.743

-8

-1.872

1.320

-552

5. WMO, Jeugdzorg en Participatiewet

26.199

-4.494

21.705

31.571

-8.644

22.927

33.107

-9.455

23.653

1.536

-811

725

6. Onderwijs, sport en welzijn

6.210

-1.611

4.599

7.115

-2.211

4.904

6.853

-2.328

4.525

-262

-117

-380

7. Algemene dekkingsmiddelen, overhead, Vpb, onvoorzien

10.904

-51.708

-40.804

12.617

-54.645

-42.028

12.506

-55.006

-42.500

-111

-361

-473

Gerealiseerd resultaat van Baten en Lasten

74.452

-71.722

2.729

85.234

-80.937

4.298

82.898

-80.880

2.019

-2.336

57

-2.279

Stortingen (+) en onttrekkingen (-)

986

-4.132

-3.146

4.389

-7.729

-3.340

4.349

-6.514

-2.165

-40

1.215

1.175

Gerealiseerd resultaat

75.438

-75.854

-416

89.623

-88.666

958

87.247

-87.394

-147

-2.376

1.272

-1.104

Overzicht van de grootste afwijkingen tussen begroting na wijziging en jaarstukken
Hieronder volgt een overzicht van afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de jaarstukken 2024. Het betreft hier afwijkingen groter dan € 50.000. Het kan zijn dat u bedragen ziet onder de € 50.000, maar dat betekent dat in de onderliggende baten en lasten verschillen zijn geconstateerd van boven de € 50.000. Verder zijn er ook splitsingen gemaakt tussen voordelen en nadelen en tussen incidenteel en structureel.

Overzicht van de grootste afwijkingen tussen begroting na wijziging en jaarstukken:

Progr.

Bedrag: x € 1.000

Voordeel Nadeel

Incidenteel Structureel

1

Taakveld 0.1 Bestuur

P1

-199

Voordeel

Incidenteel

2

Taakveld 0.2 Burgerzaken

P1

-105

Voordeel

Incidenteel

3

Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid

P2

-336

Voordeel

Inc/Str

4

Taakveld 5.5 Cultureel erfgoed

P3

-121

Voordeel

Incidenteel

5

Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

P3

-386

Voordeel

Incidenteel

6

Taakveld 7.3 Afval

P3

-90

Voordeel

Incidenteel

7

Taakveld 7.4 Milieubeheer

P3

-124

Voordeel

Incidenteel

8

Taakveld 8.1 Ruimte en leefomgeving

P3

474

Nadeel

Incidenteel

9

Taakveld 8.3 Wonen en bouwen

P3

-591

Voordeel

Incidenteel

10

Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

P4

-510

Voordeel

Incidenteel

11

Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

P5

-322

Voordeel

Incidenteel

12

Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorziening

P5

-181

Voordeel

Incidenteel

13

Taakveld 6.3 Inkomensregelingen

P5

-80

Voordeel

Incidenteel

14

Taakveld 6.4 WSW en beschut werk

P5

-64

Voordeel

Incidenteel

15

Taakveld 6.71A Hulp bij huishouden

P5

64

Nadeel

Structureel

16

Taakveld 6.71B Begeleiding (Wmo)

P5

131

Nadeel

Structureel

Taakveld 6.72A Jeugdhulp begeleiding

P5

419

Nadeel

Inc/Str

Taakveld 6.72B Jeugdhulp behandeling

P5

113

Nadeel

Inc/Str

17

Taakveld 6.72C Jeugdhulp dagbesteding

P5

110

Nadeel

Inc/Str

18

Taakveld 6.73C Jeugdhulp met verblijf overige

P5

238

Nadeel

Inc/Str

19

Taakveld 6.74A Jeugdbegeleiding GGZ zonder verblijf

P5

336

Nadeel

Inc/Str

20

Taakveld 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ verblijf

P5

162

Nadeel

Inc/Str

21

Taakveld 6.74C Gesloten plaatsing

P5

-71

Voordeel

Incidenteel

Taakveld 6.81A Beschermd wonen

P5

-45

Voordeel

Incidenteel

22

Taakveld 7.1 Volksgezondheid

P5

-123

Voordeel

Incidenteel

23

Taakveld 4.1 Openbaar basisonderwijs

P6

73

Nadeel

Structureel

24

Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting

P6

-152

Voordeel

Inc/Str

25

Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

P6

-176

Voordeel

Incidenteel

26

Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering

P6

-105

Voordeel

Incidenteel

27

Taakveld 5.2 Sportaccommodaties

P6

-38

Voordeel

Inc/Str

28

Taakveld 0.4 Overhead

AD

-619

Voordeel

Incidenteel

29

Taakveld 0.5 Treasury

AD

235

Nadeel

Incidenteel

30

Taakveld 0.64 Overige belastingen

AD

49

Nadeel

Incidenteel

31

Taakveld 0.7 Algemene uitkering

AD

-145

Voordeel

Incidenteel

32

Reserve bovenwijkse voorziening

MR

287

Nadeel

Incidenteel

33

Reserve ruimtelijke investeringen

MR

89

Nadeel

Incidenteel

34

Algemene reserve

MR

782

Nadeel

Incidenteel

Overige kleine verschillen overige taakvelden

1

Overige kleine verschillen overige taakvelden

2

-5

Voordeel

Incidenteel

Overige kleine verschillen overige taakvelden

3

-117

Voordeel

Incidenteel

Overige kleine verschillen overige taakvelden

4

-42

Voordeel

Incidenteel

Overige kleine verschillen overige taakvelden

5

38

Nadeel

Incidenteel

Overige kleine verschillen overige taakvelden

6

18

Nadeel

Incidenteel

Overige kleine verschillen overige taakvelden

AD

7

Nadeel

Incidenteel

Overige kleine verschillen overige taakvelden

MR

17

Nadeel

Incidenteel

TOTAAL (+ = tekort - = overschot)

-1.104

Voordeel

Inc/Str

De verklaring van de grootste afwijkingen tussen begroting na wijziging en jaarstukken zoals hierboven in het overzicht opgenomen, worden bij de derde w-vraag (wat heeft het gekost) per programma uitvoerig toegelicht.

Deze pagina is gebouwd op 05/16/2025 12:06:34 met de export van 05/16/2025 12:00:08