Het resultaat over het jaar 2024
De begroting na wijziging sloot met een tekort van € 958.000. Het werkelijke resultaat over het jaar 2024 bedroeg € 147.000 voordelig. Hieronder volgt een overzicht van het resultaat van Baten en Lasten per programma.
Overzicht van gerealiseerde Baten en Lasten | ||||||||||||
Begr. 2024 voor wijz. | Begr. 2024 na wijz. | Rekening 2024 | Verschil | |||||||||
Bedragen x € 1.000,- | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
1. Bestuur en Dienstverlening | 3.295 | -571 | 2.724 | 3.671 | -754 | 2.916 | 3.520 | -908 | 2.613 | -150 | -153 | -304 |
2. Openbare orde en veiligheid | 2.955 | -78 | 2.877 | 3.604 | -147 | 3.457 | 3.251 | -135 | 3.115 | -354 | 12 | -341 |
3. Fysieke Leefomgeving | 22.205 | -11.529 | 10.676 | 23.049 | -11.473 | 11.576 | 21.926 | -11.305 | 10.622 | -1.123 | 168 | -955 |
4. Economie | 2.683 | -1.731 | 952 | 3.607 | -3.063 | 545 | 1.735 | -1.743 | -8 | -1.872 | 1.320 | -552 |
5. WMO, Jeugdzorg en Participatiewet | 26.199 | -4.494 | 21.705 | 31.571 | -8.644 | 22.927 | 33.107 | -9.455 | 23.653 | 1.536 | -811 | 725 |
6. Onderwijs, sport en welzijn | 6.210 | -1.611 | 4.599 | 7.115 | -2.211 | 4.904 | 6.853 | -2.328 | 4.525 | -262 | -117 | -380 |
7. Algemene dekkingsmiddelen, overhead, Vpb, onvoorzien | 10.904 | -51.708 | -40.804 | 12.617 | -54.645 | -42.028 | 12.506 | -55.006 | -42.500 | -111 | -361 | -473 |
Gerealiseerd resultaat van Baten en Lasten | 74.452 | -71.722 | 2.729 | 85.234 | -80.937 | 4.298 | 82.898 | -80.880 | 2.019 | -2.336 | 57 | -2.279 |
Stortingen (+) en onttrekkingen (-) | 986 | -4.132 | -3.146 | 4.389 | -7.729 | -3.340 | 4.349 | -6.514 | -2.165 | -40 | 1.215 | 1.175 |
Gerealiseerd resultaat | 75.438 | -75.854 | -416 | 89.623 | -88.666 | 958 | 87.247 | -87.394 | -147 | -2.376 | 1.272 | -1.104 |
Overzicht van de grootste afwijkingen tussen begroting na wijziging en jaarstukken
Hieronder volgt een overzicht van afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de jaarstukken 2024. Het betreft hier afwijkingen groter dan € 50.000. Het kan zijn dat u bedragen ziet onder de € 50.000, maar dat betekent dat in de onderliggende baten en lasten verschillen zijn geconstateerd van boven de € 50.000. Verder zijn er ook splitsingen gemaakt tussen voordelen en nadelen en tussen incidenteel en structureel.
Overzicht van de grootste afwijkingen tussen begroting na wijziging en jaarstukken: | |||||
Progr. | Bedrag: x € 1.000 | Voordeel Nadeel | Incidenteel Structureel | ||
1 | Taakveld 0.1 Bestuur | P1 | -199 | Voordeel | Incidenteel |
2 | Taakveld 0.2 Burgerzaken | P1 | -105 | Voordeel | Incidenteel |
3 | Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid | P2 | -336 | Voordeel | Inc/Str |
4 | Taakveld 5.5 Cultureel erfgoed | P3 | -121 | Voordeel | Incidenteel |
5 | Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | P3 | -386 | Voordeel | Incidenteel |
6 | Taakveld 7.3 Afval | P3 | -90 | Voordeel | Incidenteel |
7 | Taakveld 7.4 Milieubeheer | P3 | -124 | Voordeel | Incidenteel |
8 | Taakveld 8.1 Ruimte en leefomgeving | P3 | 474 | Nadeel | Incidenteel |
9 | Taakveld 8.3 Wonen en bouwen | P3 | -591 | Voordeel | Incidenteel |
10 | Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | P4 | -510 | Voordeel | Incidenteel |
11 | Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | P5 | -322 | Voordeel | Incidenteel |
12 | Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorziening | P5 | -181 | Voordeel | Incidenteel |
13 | Taakveld 6.3 Inkomensregelingen | P5 | -80 | Voordeel | Incidenteel |
14 | Taakveld 6.4 WSW en beschut werk | P5 | -64 | Voordeel | Incidenteel |
15 | Taakveld 6.71A Hulp bij huishouden | P5 | 64 | Nadeel | Structureel |
16 | Taakveld 6.71B Begeleiding (Wmo) | P5 | 131 | Nadeel | Structureel |
Taakveld 6.72A Jeugdhulp begeleiding | P5 | 419 | Nadeel | Inc/Str | |
Taakveld 6.72B Jeugdhulp behandeling | P5 | 113 | Nadeel | Inc/Str | |
17 | Taakveld 6.72C Jeugdhulp dagbesteding | P5 | 110 | Nadeel | Inc/Str |
18 | Taakveld 6.73C Jeugdhulp met verblijf overige | P5 | 238 | Nadeel | Inc/Str |
19 | Taakveld 6.74A Jeugdbegeleiding GGZ zonder verblijf | P5 | 336 | Nadeel | Inc/Str |
20 | Taakveld 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ verblijf | P5 | 162 | Nadeel | Inc/Str |
21 | Taakveld 6.74C Gesloten plaatsing | P5 | -71 | Voordeel | Incidenteel |
Taakveld 6.81A Beschermd wonen | P5 | -45 | Voordeel | Incidenteel | |
22 | Taakveld 7.1 Volksgezondheid | P5 | -123 | Voordeel | Incidenteel |
23 | Taakveld 4.1 Openbaar basisonderwijs | P6 | 73 | Nadeel | Structureel |
24 | Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting | P6 | -152 | Voordeel | Inc/Str |
25 | Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | P6 | -176 | Voordeel | Incidenteel |
26 | Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering | P6 | -105 | Voordeel | Incidenteel |
27 | Taakveld 5.2 Sportaccommodaties | P6 | -38 | Voordeel | Inc/Str |
28 | Taakveld 0.4 Overhead | AD | -619 | Voordeel | Incidenteel |
29 | Taakveld 0.5 Treasury | AD | 235 | Nadeel | Incidenteel |
30 | Taakveld 0.64 Overige belastingen | AD | 49 | Nadeel | Incidenteel |
31 | Taakveld 0.7 Algemene uitkering | AD | -145 | Voordeel | Incidenteel |
32 | Reserve bovenwijkse voorziening | MR | 287 | Nadeel | Incidenteel |
33 | Reserve ruimtelijke investeringen | MR | 89 | Nadeel | Incidenteel |
34 | Algemene reserve | MR | 782 | Nadeel | Incidenteel |
Overige kleine verschillen overige taakvelden | 1 | ||||
Overige kleine verschillen overige taakvelden | 2 | -5 | Voordeel | Incidenteel | |
Overige kleine verschillen overige taakvelden | 3 | -117 | Voordeel | Incidenteel | |
Overige kleine verschillen overige taakvelden | 4 | -42 | Voordeel | Incidenteel | |
Overige kleine verschillen overige taakvelden | 5 | 38 | Nadeel | Incidenteel | |
Overige kleine verschillen overige taakvelden | 6 | 18 | Nadeel | Incidenteel | |
Overige kleine verschillen overige taakvelden | AD | 7 | Nadeel | Incidenteel | |
Overige kleine verschillen overige taakvelden | MR | 17 | Nadeel | Incidenteel | |
TOTAAL (+ = tekort - = overschot) | -1.104 | Voordeel | Inc/Str |
De verklaring van de grootste afwijkingen tussen begroting na wijziging en jaarstukken zoals hierboven in het overzicht opgenomen, worden bij de derde w-vraag (wat heeft het gekost) per programma uitvoerig toegelicht.