De Jaarrekening

Rechtmatigheidsverantwoording

Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
De baten en lasten en de balansmutaties moeten we getrouw in de jaarstukken opnemen. Uit de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarstukken verantwoorde baten en lasten zijn nageleefd. Ook verantwoorden zij in hoeverre de balansmutaties, het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten, lasten en balansmutaties overeen komen met door de gemeenteraad vastgestelde kaders. Deze kaders zijn de begroting, gemeentelijke verordeningen en bepalingen in de relevante wet- en regelgeving.

Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarstukken is het door de raad vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht. Deze verantwoording hanteert een grensbedrag. Dit omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te staan. Deze grens is door de raad bepaald. De grens bedraagt 3% van de totale lasten, inclusief toevoegingen aan de reserves. Daarmee is de grens vastgesteld op € 2.617.410. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2024 van de Commissie BBV van oktober 2024.

Bevinding
In het kader van de rechtmatigheidsverantwoording is er onderscheid gemaakt naar bruto afwijkingen en formeel onrechtmatige afwijkingen. De bruto afwijkingen vloeien hoofdzakelijk voort uit onderschrijding van lasten (en in mindere mate baten) en overschrijding van baten ten opzichte van de begroting. Vanuit het BBV moeten we deze vermelden. Naast de bruto afwijkingen, zijn de formele begrotingsonrechtmatigheden onderscheiden. Op basis van de gemeentewet betreft dit de overschrijding van lasten. Niet geautoriseerde reservemutaties en overschrijdingen op investeringskredieten.

Alle begrotingsafwijkingen zijn toegelicht bij de programma’s en in de paragraaf begrotingsrechtmatigheid van de jaarrekening. Zodra de raad de verantwoording en de jaarstukken vaststelt, is er ook ingestemd met alle begrotingsafwijkingen.

Op basis van het standpunt van de Commissie BBV komt volgens de kadernota rechtmatigheid 2024 de bruto begrotingsafwijking boven de verantwoordingsgrens uit en zijn volgens dit standpunt van de Commissie BBV de verantwoorde baten, lasten en balansmutaties niet rechtmatig tot stand gekomen. Aangezien het college van mening is dat we acceptabele afwijkingen in de beoordeling meed dienen te nemen, blijft de begrotingsonrechtmatigheid volgens de zogenaamde netto benadering (bruto afwijking minus de acceptabele afwijkingen) onder de verantwoordingsgrens.

Het college stelt vast dat de omvang van de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties die niet rechtmatig tot stand zijn gekomen € 8.507.000 bedraagt. Dat is hoger dan de daarvoor gestelde grens van € 2.617.000.

Van de niet rechtmatig tot tand gekomen verantwoorden baten en lasten alsmede de balansmutaties is volgens het college overigens een bedrag van € 7.393.000 acceptabel op basis van door de gemeenteraad vastgestelde afspraken.

 Op basis hiervan is het college van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand gekomen zijn op basis van de gestelde verantwoordingsgrens.

In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad een aanvullende toelichting opgenomen over de formele onrechtmatigheden > € 50.000. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.

Deze pagina is gebouwd op 05/16/2025 12:06:34 met de export van 05/16/2025 12:00:08