6. Onderwijs, sport en welzijn | |||||
Begroting 2024 | Rekening | Verschil | |||
Bedragen x € 1.000,- | Voor wijziging | Na wijziging | 2024 | Begr. na wijz. / Rekening | |
Lasten | 6.210 | 7.115 | 6.853 | -262 | |
Baten | -1.611 | -2.211 | -2.328 | -117 | |
Exploitatieresultaat | 4.599 | 4.904 | 4.525 | -380 | |
+= nadeel - = voordeel |
Analyse van het verschil tussen begroting na wijziging en rekening |
---|
Taakveld 4.1 Openbaar basisonderwijs (structureel nadeel €73.000)
Het bijzonder basisonderwijs groeit in Neder-Betuwe. De basisscholen van schoolbesturen VCOG en SSBB groeien dankzij de groei van het aantal kinderen/leerlingen. De stichting van basisschool De Bornput in Kesteren is een voorbeeld van deze groei. Dit vraagt om meer bewegingsonderwijs voor alle leerlingen.
Onze sporthallen en gymzalen zorgen hiervoor en krijgen in hun exploitatie een onderwijsbijdrage. Dit is een administratieve interne boeking. Het budget voor het bewegingsonderwijs bijzondere basisscholen is in 2024 niet tussentijds verhoogd. Deze verhoging is alsnog in de jaarstukken 2024 verwerkt en zorgt voor een structureel nadeel binnen dit taakveld. Dit nadeel dient u in relatie te zien met het structurele voordeel op taakveld 5.2 sportaccommodaties (€64.000) en taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting (€9.000 kleine verschillen).
Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting (structureel voordeel €152.000 in 2024, vanaf 2025 €9.000)
Kapitaallasten (incidenteel voordeel €148.000)
Op basis van de werkelijke rentelasten is de omslagrente bijgesteld van 1% naar 0,18%. Op het taakveld 0.5 Treasury leidt de bijstelling van de omslagrente tot een nadeel, op de overige taakvelden leidt de bijstelling van de omslagrente tot voordelen. Per saldo voor het jaarrekeningresultaat heeft de bijstelling een budgettair neutraal effect en is dit een administratieve afhandeling in de jaarstukken 2024.
Overige kleine verschillen binnen dit taakveld (structureel voordeel €4.000 in 2024, vanaf 2025 €9.000)
Hebben geen toelichting nodig.
Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken (incidenteel voordeel €176.000)
Leerplicht/Voortijdig Schoolverlaten (€50.000 incidenteel voordeel)
In 2024 (eerste bestuursrapportage) is besloten dit budget op te hogen met €70.000. Dit besluit is genomen om de financiële gevolgen van de aanpassing van de landelijke Ingrado-norm voor Leerplicht op te kunnen vangen. Uiteindelijk bleken de extra kosten die hiermee gemoeid waren in 2024 slechts €35.000, wat dus een voordeel van €35.000 oplevert.
Daarnaast is in de begroting 2024 rekening gehouden met inkomsten op dit budget van €22.000 in de vorm van een uitkering kwalificatieplichtgelden. Deze uitkering bleek in 2024 €37.000 te zijn, wat daarmee een voordeel van €15.000 oplevert. Door deze voordelen aan zowel de kosten- als de batenkant, is er over 2024 in totaal sprake van een incidenteel voordeel van €50.000.
Onderwijsachterstandenbeleid (€47.000 incidenteel voordeel)
Er is een regulier budget geraamd voor uitgaven die we niet vanuit de Rijksmiddelen voor onderwijsachterstanden kunnen bekostigen. Hiervan is maar een klein deel uitgegeven omdat we de meeste kosten wel vanuit Rijksmiddelen konden bekostigen. Hierdoor is sprake van een incidenteel voordeel van €47.000.
Natuur- en cultuureducatie (€15.000 incidenteel voordeel)
In 2024 is er incidenteel budget beschikbaar gesteld voor het faciliteren van scholen om invulling te geven aan natuur- en cultuureducatie. Met als doel het aanbod in de gemeente te borgen. In 2024 is dit budget nog niet ingezet omdat scholen nog deelnamen aan het programma Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK) 2021-2024. Dit is vanuit de provincie Gelderland gefinancierd. Het plan voor borging van natuur- en cultuureducatie op scholen is in 2024 al wel opgezet, maar niet uitgevoerd. Er is daarom sprake van een incidenteel voordeel van € 15.000. Dit overschot bestemmen we voor 2025. Deelnemende scholen willen het CMK-programma graag voortzetten in 2025. Met deze incidentele middelen kan de gemeente scholen begeleiden bij het opbouwen van een lokaal Cultuurnetwerk en daarmee het CMK-programma borgen.
Leerlingenvervoer (€39.000 incidenteel voordeel)
De uitgaven voor het leerlingenvervoer zijn afhankelijk van het aantal aanvragen en het soort vervoer dat we hiervoor moeten inzetten. In 2024 is er minder aanspraak gemaakt op het leerlingenvervoer dan van te voren ingeschat, hierdoor hebben we een incidenteel voordeel van €39.000.
Overige kleine verschillen binnen dit taakveld (incidenteel voordeel €25.000)
Hebben geen toelichting nodig.
Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering (incidenteel voordeel €105.000)
Bevordering sportdeelname en Brede regeling Combinatiefuncties (€ 86.000 incidenteel voordeel)
In 2024 heeft een aanbestedingsprocedure plaatsgevonden voor sport- en beweegcoaches. Deze procedure kende een langere doorlooptijd dan vooraf gedacht, waardoor het nieuwe team één kwartaal later is gestart. De totale inzet van het sport- en beweegcoachteam in 2024 is daarmee circa €75.000 lager uitgevallen. Daarnaast is sprake van een SPUK sport compensatie (vanwege kostprijsverhogende BTW) van de kosten die wel gemaakt zijn voor de gepleegde inzet van de sport- en beweegcoaches. Deze compensatie bedraagt circa €11.000. Het totale incidentele voordeel gerelateerd aan de inzet van sport- en beweegcoaches bedraagt daarmee €86.000.
Het incidentele voordeel kan ook deels verklaard doordat de gemeente een Rijksbijdrage ontvangt voor de inzet van sport- en beweegcoaches, waardoor in 2024 budget is overgebleven.
Overige kleine verschillen binnen dit taakveld (incidenteel voordeel €19.000)
Deze behoeven geen nadere toelichting.
Taakveld 5.2 Sportaccommodaties (incidenteel voordeel €38.000 in 2024, structureel nadeel €15.000 vanaf 2025 )
Op taakveld 5.2 is in 2024 per saldo sprake van een financieel voordeel van €38.000 ontstaan (€178.000 meer baten en €140.000 meer lasten). Grotendeels als gevolg van incidentele voordelen. De diverse voor- en nadelen lichten we hierna toe.
Kapitaallasten (incidenteel voordeel €48.000)
Op basis van de werkelijke rentelasten is de omslagrente bijgesteld van 1% naar 0,18%. Op het taakveld 0.5 Treasury leidt de bijstelling van de omslagrente tot een nadeel. Op de overige taakvelden leidt de bijstelling van de omslagrente tot voordelen. Per saldo voor het jaarrekeningresultaat heeft de bijstelling een budgettair neutraal effect en is dit een administratieve afhandeling in de jaarstukken 2024.
Beheer en onderhoud binnensportaccommodaties (structureel nadeel €204.000 in 2024, vanaf 2025 €64.000)
In 2024 is €446.000 uitgegeven aan beheer en onderhoud van sportaccommodaties, terwijl daarvoor in de begroting €242.000 was opgenomen. Er is daarmee sprake van een overschrijding op het budget van € 204.000. Dit kent diverse redenen, te weten:
- door een Europese aanbesteding zijn de schoonmaakkosten voor binnensportaccommodaties gestegen;
- toegenomen kosten voor een verbeterd gebouwen- en klachtenbeheersysteem;
- onvoorziene reparaties en onderhoudswerkzaamheden aan klimaatsystemen en elektrotechnische installaties;
- onvoorziene reparaties van dak lekkages;
- kostprijsverhogende BTW.
Een deel van de het nadeel compenseren we door de SPUK Sport Dit is een compensatieregeling voor kostenverhogende BTW. Voor de redenen a. en b. geldt dat we het budget vanaf 2025 structureel moeten bijstellen.
Tijdelijke inhuur (€30.000 incidenteel nadeel)
In 2024 was sprake van noodzakelijke tijdelijke inhuur. Dit was nodig voor adviesdiensten ten behoeve van het MFC, een langdurige uitval en vacatureruimte bij afdeling gebouwenbeheer. Met als gevolg een incidenteel nadeel ter hoogte van €30.000.
Verhuur onderwijsgebruik (€64.000 structuur voordeel)
In 2024 zijn de binnensportaccommodaties meer gebruikt door scholen. Dit resulteerde in een hogere onderwijsbijdrage, ter hoogte van €64.000. Dit is een administratieve interne boeking. Dit voordeel dient u in relatie te zien met het nadeel op taakveld 4.1 Openbaar basisonderwijs – bewegingsonderwijs. Vanaf 2025 dienen we dit budget structureel bij te stellen.
Compensatie SPUK sport boekjaar 2023 (€62.000 incidenteel voordeel)
Bij de jaarstukken 2023 is uitgegaan van een compensatie van 68,81% voor de kostprijsverhogende BTW. In werkelijkheid is de gemeente alsnog gecompenseerd voor 100% over boekjaar 2023. Dit levert een incidenteel voordeel op van €62.000.
Compensatie SPUK sport boekjaar 2024 (€66.000 incidenteel voordeel)
Voor 2024 gaan we reeds uit van compensatie van 100% voor de kostenverhogende BTW op de lasten binnen dit taakveld. Dit komt neer op een compensatie van €66.000. Deze dient als dekking voor de verschillende uitgaven op dit taakveld.
Noot: In 2024 gaan we uit van van een compensatie van 100% omdat de afgelopen jaren bij de definitieve vaststelling dat steeds is gebleken. De definitieve vaststelling komt pas in Q4 2025 en is op basis van de landelijke afrekeningen.
Onderhoudsbijdragen buitensportvelden (€15.000 structureel nadeel)
In de begroting 2023 en 2024 zijn de onderhoudsbijdragen voor de buitensportvelden niet geïndexeerd. Dat zorgt voor een overschrijding van €15.000.
Realisatie skatepark (€23.000 incidenteel voordeel)
In november 2024 heeft de gemeenteraad incidenteel budget beschikbaar gesteld voor het participatie- en ontwerpproces ten behoeve van de realisatie van het skatepark. Dit is opgestart maar in 2024 nog niet volledig afgerond. Er is daarom op dit grootboeknummer sprake van een incidenteel voordeel van € 23.000. Het participatie- en ontwerpproces ronden we in Q2 2025 af. Dit budget uit 2024 is nodig voor de uitvoering in 2025. We verzoeken u om het overschot van €23.000 te bestemmen voor 2025.
Overige kleine verschillen binnen dit taakveld (incidenteel voordeel €24.000)
Deze behoeven geen nadere toelichting.
Overige taakvelden kleine verschillen (incidenteel nadeel €18.000)
Kleine verschillen op de overige taakvelden binnen dit programma laten een nadeel zien en behoeven geen toelichting.