Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien

Wat heeft het gekost?

7. Algemene dekkingsmiddelen, overhead, Vpb, onvoorzien

Begroting 2024

Rekening

Verschil

Bedragen x € 1.000,-

Voor wijziging

Na wijziging

2024

Begr. na wijz. / Rekening

Lasten

10.904

12.617

12.506

-111

Baten

-51.708

-54.645

-55.006

-361

Exploitatieresultaat

-40.804

-42.028

-42.500

-473

+= nadeel - = voordeel

Analyse van het verschil tussen begroting na wijziging en rekening
(verschillen groter dan € 50.000 en afgerond op € 1.000)

Taakveld 0.4 Overhead (incidenteel voordeel € 619.000)
Personeelslasten (incidenteel voordeel € 570.000)

Personeelslasten ambtelijke organisatie (incidenteel voordeel € 529.000)
Binnen de personeelslasten van de ambtelijke organisatie is in 2024 een incidenteel voordeel ontstaan van 3,0 miljoen. Dit heeft betrekking op niet ingevulde vacatures binnen de organisatie. Dit voordeel, de vrijval van vacaturegelden, is ingezet voor de inhuur van derden. Het budget inhuur derden bestaat uit twee onderdelen. Enerzijds de budgetten voor inhuur die in de begroting 2024 (na wijziging) zijn opgenomen. In totaal was dit een bedrag van 1,7 miljoen. Anderzijds is de onderschrijding ingezet die is ontstaan binnen de personeelslasten van de ambtelijke organisatie van 3,0 miljoen. Dit gaat over de beschikbare loonsom van openstaande vacatures, de vrijval van vacaturegelden. Dit betekent dat er een totaalbedrag van 4,7 miljoen beschikbaar was voor de inhuur van derden in 2024. In totaal is er een bedrag van 4,2 miljoen besteed aan inhuur van derden in 2024. Dit is inclusief de vervanging van personeel bij ziekte. In 2024 is hierdoor een incidenteel voordeel ontstaan van € 529.000.

Overige personeelslasten (incidenteel voordeel € 182.000)
Binnen de overige personeelslasten is een incidenteel voordeel ontstaan van € 182.000. Dit voordeel is met name veroorzaakt door:
- Niet inzetten wendbaarheidsbudget (incidenteel voordeel € 245.000).
- Dotatie voorziening verlofsparen (incidenteel nadeel € 70.000).
- Dotatie voorziening regeling vervroegd uittreden (incidenteel nadeel € 34.000).
- Overige kleine verschillen (incidenteel voordeel € 41.000).

Overige afdelingsbudgetten (incidenteel nadeel € 150.000)
Binnen de overige afdelingsbudgetten die onderdeel uitmaken van het taakveld overhead is een incidenteel nadeel ontstaan van € 150.000. Dit is met name veroorzaakt door:

  • Niet inzetten opleidingsbudget (incidenteel voordeel van € 63.000).

Zoals reeds aangegeven in de 2e bestuursrapportage 2024 is voorgesteld deze onderschrijding van het opleidingsbudget door te schuiven naar 2025 middels bestemming van het jaarrekeningresultaat 2024.

  • Inkoopbureau regio Rivierenland (incidenteel nadeel € 163.000).
  • Externe ondersteuning VPB, BTW, Kostendekkendheid leges (incidenteel nadeel € 50.000).

Overige kleine verschillen (incidenteel voordeel € 9.000)

Bestuursopdracht toekomstbestendigheid ambtelijke organisatie
In 2024 is gestart met het onderzoek toekomstbestendigheid door TwynstraGudde en is Berenschot gestart met de uitvoering van een benchmark. De oplevering van beiden was beoogd voor december 2024, maar is gewijzigd naar februari 2025. Hierdoor is een deel van de kosten gemaakt in 2025 in plaats van 2024. Hierbij stellen we voor om een bedrag van € 21.000 via resultaatbestemming van de jaarstukken 2024 door te schuiven naar 2025.

Voor een meer uitgebreide toelichting op de voor- en nadelen die hier boven staan benoemt verwijzen wij u naar de paragraaf bedrijfsvoering waar een uitgebreidere toelichting staat opgenomen voor het onderdeel personeelslasten.

ICT (incidenteel voordeel € 119.000)
Dit incidentele voordeel komt voort uit het (nog) niet uitvoeren van geplande werkzaamheden in 2024. De uitvoering schuift door naar 2025. Het betreft vervangingen van delen van de infrastructuur van het gemeentelijk netwerk (€ 57.000) en ondersteuning bij de uitvoering van de aanbesteding van het regiesysteem binnen de Sociale Pijler (62.000). De voorbereidende werkzaamheden zijn weliswaar gestart in 2024 maar de feitelijke start van het project is vertraagd. Bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat verzoeken we u dan ook verzocht het bedrag van € 119.000 te bestemmen voor 2025.

Gemeentehuis (incidenteel nadeel € 52.000)
Op het budget van het gemeentehuis is sprake van een incidenteel nadeel van in totaal € 52.000 voor het jaar 2024. De budgetoverschrijding valt als volgt te verklaren:

  • Doorbelaste inhuur vanwege langdurige uitval en vacature binnen gebouwenbeheer voor circa € 5.000.
  • Via Europese aanbesteding zijn schoonmaakdiensten voor circa € 14.000 duurder ingekocht.
  • Opheffen van diverse onvoorziene calamiteiten (zoals lekkages) voor circa € 8.000.
  • Onvoorziene uitgaven in het kader van klimaatbeheersing voor circa € 11.000.
  • Niet begrote uitgaven op het gebied van legionellapreventie voor circa € 6.000.
  • Onvoorziene kosten voor revisie van liftdeuren voor circa € 8.000.

Overige kleine verschillen binnen dit taakveld (incidenteel nadeel € 18.000)
Overige kleine verschillen binnen dit taakveld betreft een bedrag van afgerond € 18.000 nadelig en behoeft geen verdere toelichting.

Taakveld 0.5 Treasury (incidenteel nadeel € 235.000)
De rentelasten voor de lange financiering zijn lager geweest dan in onze begroting opgenomen en dit leidt tot een bijstelling van de omslagrente en daarnaast zijn er hogere rente-inkomsten geweest als gevolg van positieve saldi op onze bankrekening en tijdelijk uitlenen van middelen aan een andere gemeente.

In de begroting 2024 is de interne rekenrente gesteld op 1%. Dit is bepaald op basis van de te verwachten financieringsbehoefte in relatie met de investeringen die in de begroting 2024 zijn opgenomen. Als gevolg van vertraging in de uitvoering van de investeringen is er minder behoefte aan langlopende financiering geweest. In de 2e bestuursrapportage 2024 is hierover een voordeel van 492.000 gemeld. Er is in het afgelopen jaar een langlopende lening aangetrokken van 10 miljoen en er was in de begroting rekening gehouden met het aantrekken van 16 miljoen. Doordat de werkelijke rentelasten in 2024 fors lager zijn geweest heeft dit tot gevolg dat de doorbelasting aan de taakvelden in onze begroting te hoog is geweest. In de rentenotitie van de BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) is bepaald dat grote afwijkingen bijgesteld moeten worden naar de werkelijke lasten in een begrotingsjaar. Ten behoeve van de getrouwe weergave van de rentelasten op de taakvelden is correctie verplicht indien de afwijking groter is dan 25% van de werkelijk aan taakvelden door te belasten rentelasten. Op basis van de werkelijke rentelasten is de omslagrente bijgesteld is naar 0,18%. De doorwerking van deze aanpassing leidt tot een nadeel van 295.000 op het taakveld treasury. Op de overige taakvelden leidt de bijstelling van de omslagrente tot voordelen. Per saldo heeft deze ontwikkeling een budgettair neutraal effect in deze jaarrekening 2024

Daarnaast is in de 2e bestuursrapportage 2024 is een incidenteel voordeel gemeld van 460.000 op ontvangen rentevergoedingen wegens positieve saldi op de bankrekeningen en door het tijdelijk uitlenen van middelen aan andere gemeenten. Ultimo 2024 zijn er alsnog 58.000 hogere rente-inkomsten geweest.

Verder is nog sprake van kleine afwijkingen binnen het taakveld treasury van afgerond € 2.000 voordelig.

Per saldo is binnen taakveld sprake van een incidenteel nadeel van € 235.000 voor het jaar 2024 (€ 295.000 nadeel, € 58.000 voordeel en € 2.000 voordeel).

Taakveld 0.64 Overige belastingen (incidenteel nadeel 49.000)
Om de voorziening dubieuze debiteuren op peil te houden is, op basis van de jaarlijkse actualisatie, een storting noodzakelijk van € 65.000. Voor meer informatie over de dubieuze debiteuren verwijzen wij u naar de paragraaf treasury, onderdeel dubieuze debiteuren.

Verder is binnen dit taakveld sprake van enkele kleine afwijkingen die geleid hebben tot een incidenteel voordeel van € 17.000, zodat in totaliteit sprake is van een incidenteel nadeel van € 49.000 op dit taakveld voor het jaar 2024.

Taakveld 0.7 Algemene uitkering (incidenteel voordeel € 145.000)
Via een raadsinformatiebrief over de decembercirculaire 2024 is voor 2024 een voordeel gemeld van € 213.301. Dit betreft enerzijds een voordeel dat is ontstaan uit algemene ontwikkelingen van de algemene uitkering zoals hoeveelheidsverschillen en aanpassingen in de gewichten van de verschillende maatstaven voor een bedrag van € 15.449 en door compensatieregeling niet beoogde kosten Jeugdzorg € 43.316.
Anderzijds betreft het hier een voordeel dat is ontstaan door specifieke ontwikkelingen van de algemene uitkering zoals register extreme veiligheidsrisico’s, spreidingswet, meer kosten opvang Oekraïne en vangnetconstructie energietoelage totaal een voordeel van € 110.799. Ook is er een voordeel ontstaan op een decentralisatie uitkering landelijke beëindigingsregeling veehouderrijbedrijven van € 43.737.

Aanvullend is er een incidenteel voordeel van € 24.399 ontstaan door extra ontvangen algemene uitkering dat betrekking heeft op voorgaande jaren.

Ook is er sprake van de jaarlijkse financiële uitwerking van de ‘bommenregeling’ die deels ook via de algemene uitkering van het gemeentefonds loopt. Deze afwikkeling laat een nadeel zien van € 92.364 voor het jaar 2024. Tegenover dit nadeel staat een voordeel van hetzelfde bedrag bij programma 2 taakveld 1.2 openbare orde en veiligheid onderdeel opruiming explosieven.

Per saldo is voor de algemene uitkering voor het jaar 2024 sprake van een incidenteel voordeel van € 145.000.

Overige taakvelden kleine verschillen (incidenteel nadeel € 7.000)
Kleine verschillen op de overige taakvelden binnen dit programma laten een nadeel zien van afgerond € 7.000 en behoeven geen toegelichting.

Deze pagina is gebouwd op 05/16/2025 12:06:34 met de export van 05/16/2025 12:00:08