1.2 De gemeente is toekomstbestendig, zelfstandig en daadkrachtig |
---|
Wat wilden we bereiken? | Wat zouden we daarvoor doen? | Realisatie | Wanneer speelt het? |
---|---|---|---|
We zetten ons in voor een goede samen-werking met buurgemeenten, gemeenten in de regio en verbonden partijen | We blijven actief bij het ontwikkelen en benutten van kansen in de regio. | Continu | |
Waar nodig overleggen we met buurgemeenten en regionale organisaties om beleidsmaatregelen onderling af te stemmen, gezamenlijke standpunten in te nemen en/of belangenbehartiging van de regio mogelijk te maken. | Continu | ||
We laten taken uitvoeren door gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingsverbanden wanneer dit de dienstverlening ten goede komt, de kwetsbaarheid vermindert en/of de kwaliteit en efficiëntie van de uitvoering vergroot. | Continu | ||
Een verantwoorde in- en uitvoering van beleid, wetgeving en regelingen | We bekijken periodiek of bestaande procedures nog bijdragen aan een goede, rechtvaardige, efficiënte en rechtmatige uitvoering. | Continu | |
Nieuwe wet- en regelgeving voeren we in op een manier die past bij de schaal en de samenleving van Neder-Betuwe. | Continu | ||
Onze verantwoorde-lijkheid nemen in crisissituaties | Als het Rijk een beroep op ons doet in tijden van crises (stikstof-, energie-, vluchtelingen- of andere), zijn we bereid onze bijdrage te leveren. | Continu | |
De gemeente ondersteunt mensen in nood en stimuleert en faciliteert waar nodig particuliere initiatieven om vluchtelingen op te vangen. | Continu | ||
Een effectieve ondersteuning van de gemeenteraad | We onderzoeken wat er nodig is om de raadzaal een toekomstbestendige vergaderplek van de raad te laten zijn, met een uitstraling die bij onze raad en gemeente past. | 2024 en verder |
In 2024 is hiervoor het volgende gedaan |
---|
We blijven actief bij het ontwikkelen en benutten van kansen in de regio
Op verschillende terreinen werkten we ook in 2024 actief samen in en met de regio. De specifieke ontwikkelingen per gemeenschappelijke regeling zijn verantwoord in de paragraaf over de diverse verbonden partijen.
Voorbeelden van regionale samenwerkingen:
Aanpak ondermijning
We bestrijden ondermijnende criminaliteit onder andere door het aanpakken van drugsproductie- en handel. Dit doen we op basis van het Regionaal Hennepconvenant. In 2024 zijn er twee panden aangetroffen waar handelshoeveelheden drugs zijn aangetroffen. Deze locaties zijn gesloten op grond van artikel 13b Opiumwet. Er zijn in 2024 geen hennepkwekerijen aangetroffen. Daarnaast is in 2024 gestart met de bestuurlijke aanpak van drugsdealers. Hierbij zijn er bij twee drugsdealers dwangsommen opgelegd.
Netcongestie
In 2024 organiseerde het Energie Expertteam Rivierenland diverse bijeenkomsten voor ondernemers. Netcongestie was daarin een belangrijk thema dat ondernemers raakt. De provincie Gelderland heeft besloten dit project mede te subsidiëren. Er zijn regionaal verschillende energieadviezen uitgebracht door het expertteam.
Regionaal Programma Werklocaties (RPW)
In 2024 zijn Poort van Ochten, Bonegraaf-Oost en Walenhoek-West opgenomen in de actualisatie van het lopende Regionaal Programma Werklocaties. Daarnaast zijn wij gestart met de voorbereiding voor het opstellen van een nieuw RPW voor 2026-2030. Er is een nieuwe regionale prognose opgesteld. Dit gebeurt op basis van lokaal onderzoek naar vraag en aanbod. Het onderzoek voerden we afgelopen jaar uit. De gemeente is goed voorbereid om nieuwe regionale afspraken over werklocaties te maken.
Strategische agenda Boven-Linge
In 2024 startten we met de uitvoer van projecten van de strategische agenda van de Boven-Linge. De ambitie Boven-Linge kreeg een plek in de visie Groenblauw Raamwerk Fruitdelta. Vanuit het vervolg Regioprogramma is Ochten-Oost als pilotgebied opgenomen.
Huisvesting
De huisvesting van sommige groepen vraagt om regionale afspraken. Denk hierbij aan maatschappelijke opvang en beschermd wonen. Daarom stemmen we op regionaal niveau af (regio Rivierenland). Alle gemeenten in regio Rivierenland hebben de woonzorganalyse laten uitvoeren door Companen. Dit zodat we de analyse kunnen vergelijken en een regionale analyse hebben. De regionale analyse is nog niet definitief.
Passend onderwijs
In 2024 hebben we als regio op diverse manieren ingezet op het zoveel mogelijk bieden van passend onderwijs aan leerlingen. Daarmee willen we de inzet van jeugdhulp verminderen. Dit hebben we onder andere gedaan door inzet van een regionale actietafel complexe casussen, het organiseren van diverse regionale onderwijs-zorg voorzieningen voor kwetsbare leerlingen en het verstevigen van de samenwerking tussen gemeenten, samenwerkingsverbanden en zorgaanbieders.
Cultuureducatie en -participatie
Vanuit het Cultuur- en Erfgoedpact Rivierenland wordt ingezet op regionale samenwerking op het gebied van cultuureducatie en cultuurparticipatie. Het doel is het versterken van de culturele infrastructuur in de regio. Beide onderdelen (Inspirerend Rivierenland en ‘Een schatkist met toekomstwaarde – Het erfgoed van de gemeente Neder-Betuwe’) zijn onderdeel van het Cultuur- en Erfgoedpact. Meer hierover vindt u terug onder ambitie 6.3.
Waar nodig overleggen we met buurgemeenten en andere organisaties voor een goede belangenbehartiging.
In 2024 is de Regio Deal 3de tranche geëvalueerd. Overheden, ondernemers, organisaties, onderwijs- en kennisinstellingen en ondernemende inwoners in regio Rivierenland wilden een nieuwe Regio Deal (6de tranche) sluiten met het Rijk. De aanvraag is eind oktober 2024 ingediend en heeft de titel ‘Floreren in de vruchtbare delta van Nederland’. De aanvraag was grotendeels gebaseerd op de FruitDelta gebiedsagenda.
FruitDelta Rivierenland wil samen met het Rijk versneld werken aan toekomstbestendig wonen, ondernemen en leven in de regio. In de aanvraag staat hoe we dit willen aanpakken. Het Rijk liet eind januari 2025 weten een Regio Deal met FruitDelta Rivierenland te willen sluiten. Het Rijk heeft de regio € 22,5 miljoen aan cofinanciering toegekend. Er wordt nog onderhandeld over de exacte deal. Uit deze onderhandeling volgt een convenant waarin de doelstellingen, beoogde resultaten en aanpak staan benoemd.
Neder-Betuwe heeft als onderdeel van Regio Rivierenland en FruitDelta Rivierenland op verschillende manieren een connectie met Brussel en Europa. FruitDelta Rivierenland is sinds 1 januari 2025 aangesloten bij FoodNL. Dit is het samenwerkingsverband van drie voedselregio’s (AgriFood Capital, Greenport Venlo en Regio Foodvalley). Deze regio's richten zich op Europese projecten en de financiering daarvan. Op die manier weten we belangen van Neder-Betuwe en FruitDelta Rivierenland te behartigen bij de Europese Unie. In 2024 is hard gewerkt om de aansluiting bij FoodNL tot stand te brengen.
We beleggen taken bij gemeenschappelijke regelingen als dat de dienstverlening ten goede komt.
De gemeenschappelijke regelingen hebben de taken uitgevoerd die wij daar hebben belegd.
We verwerkten hiervoor zoveel mogelijk de benodigde maatregelen uit de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Deze wet wijzigde op 1 juli 2022. In juni 2024 besloot de raad om de tekstvoorstellen voor wijziging van de meeste gemeenschappelijke regelingen vast te stellen of om het college daarvoor toestemming gegeven.
Voor de gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal en voor de gemeenschappelijke regeling Medel was juni 2024 te vroeg voor vaststelling. We wilden de raad wel graag in de positie brengen een reactie of zienswijze te geven of de tekstvoorstellen. Dat is in juni 2024 wél gebeurd. De definitieve GR-teksten moeten voor Medel is eind 2024 vastgesteld. Voor het Recreatieschap gebeurt dit naar verwachting in het eerste kwartaal van 2025. Het wachten was nog op zienswijzen of reacties van andere gemeenteraden. Die zijn inmiddels binnen.
We dragen bij aan de opgaven uit de Regio Deal FruitDelta Rivierenland.
In 2024 is de Regio Deal 3de tranche geëvalueerd. Deze Regio Deal hielp ons op het gebied van regionale samenwerking. Met name op het gebied van arbeid en arbeidsmigranten, economie, energie, klimaatadaptatie en de ontwikkeling van de FruitDelta gebiedsagenda.
We bekijken periodiek of de bestaande procedures nog bijdragen aan een goede, rechtvaardige, efficiënte en rechtmatige uitvoering.
In 2024 werkten we hier opnieuw aan. Meer hierover leest u in de paragraaf Bedrijfsvoering.
Nieuwe wet- en regelgeving voeren we in op een manier die past bij de omvang, samenstelling en de aard van de samenleving van Neder-Betuwe.
Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Die vervangt een groot aantal landelijke wetten en regelingen, maar brengt ook weer nieuwe regels met zich mee. Meer over de Omgevingswet vindt u in begrotingsprogramma 3 Fysieke leefomgeving, onder ambitie 3.4.
Als het Rijk een beroep op ons doet in tijden van crisis zijn we bereid onze bijdrage te leveren.
Op 23 januari 2024 heeft de Eerste Kamer ingestemd met de “Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen”, ook wel bekend als de Spreidingswet. De Spreidingswet is 31 januari 2024 in werking getreden en geeft gemeenten een expliciete wettelijke taak om asielopvangvoorzieningen mogelijk te maken. In juni 2024 heeft uw raad locatie uitgangspunten vastgesteld. Daarna voerden we een locatieonderzoek uit. In het eerste kwartaal van 2025 heeft uw raad een locatie aangewezen om nader te onderzoeken voor opvanglocatie voor bijzondere doelgroepen.
We steunen mensen in nood en ondersteunen particuliere initiatieven om vluchtelingen op te vangen.
In 2024 vingen we Oekraïense vluchtelingen op in twee gemeentelijke opvanglocaties. De voormalige Isandraschool in IJzendoorn verbouwden we, waardoor het aantal opvangplekken is uitgebreid naar 49. Het voormalige politiebureau in Kesteren was tot eind mei in gebruik door het Oekraïense kindertehuis. Vanaf eind mei zijn de weeskinderen en hun begeleiders verhuisd naar een nieuwe opvanglocatie op de Hoge Wei in Kesteren. Hier zijn ook andere Oekraïense ontheemden gehuisvest. In totaal zijn hier 70 opvangplekken. In 2024 zijn we ook druk geweest met de voorbereidingen voor een derde opvanglocatie in Echteld. Deze is in januari 2025 in gebruik genomen en biedt 56 opvangplekken.
Verschillende ontheemden in de particuliere opvang hebben inmiddels hun intrek genomen in de gemeentelijke opvang. Naar schatting waren er in 2024 60 ontheemden in de particuliere opvang.
Naast het regelen van opvang, heeft de gemeente leefgelden verstrekt aan Oekraïners die daar recht op hebben. Verder hebben we in samenwerking met partners onderwijs(huisvesting), Nederlandse taallessen, peuterspeelzaal, jeugdzorg, publieke gezondheidszorg door de GGD, enzovoort geregeld.
We onderzoeken wat er nodig is om de raadzaal een toekomstbestendige vergaderplek van de raad te laten zijn, met een uitstraling die bij onze raad en gemeente past.
In 2024 zijn de technische voorzieningen op het vereiste niveau gebracht. In 2025 zijn er nog enkele aanvullende maatregelen nodig om de uitbreiding van de raad gestalte te geven. Dit is met name op het gebied van meubilair.