7.2 De ambtelijke organisatie is robuust en toekomstbestendig |
---|
Wat wilden we bereiken? | Wat zouden we daarvoor doen? | Realisatie | Wanneer speelt het? |
---|---|---|---|
De ambtelijke organisatie is berekend op haar taken | We brengen de capaciteit en hoeveelheid werk met elkaar in balans. | Continu | |
We versterken de kwaliteit van de organisatie nog verder door te investeren in projectmatig en programmatisch werken, verbinding, wendbaarheid, vitaliteit en opleiding/ontwikkeling. | Continu | ||
Door te blijven investeren in arbeidsmarktbeleid en strategische personeelsplanning versterken we de toekomstbestendigheid van de ambtelijke organisatie. | Continu | ||
We benutten kansen voor samenwerking in de bedrijfsvoering als dat de toekomstbestendigheid versterkt. | Continu | ||
De organisatie maakt gebruik van een flexibele schil van medewerkers voor fluctuerende werkzaamheden en/of voor werk dat zeer specifieke expertise vraagt. | Continu | ||
Een veilige digitale dienstverlening aan inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners wordt ondersteund door een stabiele en robuuste ICT | We zorgen voor moderne, snelle en betrouwbare I&A-voorzieningen die kunnen meebewegen met veranderende behoeften uit de ambtelijke organisatie en de samenleving. | Continu | |
We blijven de I&A-voorzieningen optimaliseren zodat de bestuurlijke processen, organisatieprocessen en de gemeentelijke dienstverlening goed ondersteund worden. | Continu | ||
Met de inrichting en uitvoering van I&A ondersteunen we de ontwikkeling naar meer transparantie. Zodat we nieuwe wetten als de Wet open overheid (Woo), de Wet elektronische publicaties (Wep) en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) goed kunnen uitvoeren. | Continu | ||
Informatie van de gemeente en haar inwoners is goed beveiligd. We zorgen ervoor dat persoonsgegevens en andere vertrouwelijke informatie veilig worden ontsloten, verwerkt en bewaard. | Continu | ||
De kwetsbaarheid van onze systemen voor inbreuk van buitenaf of binnenuit is minimaal. We zorgen voor een adequate back-up and recovery maar ook een goede bewustwording binnen en buiten de organisatie. | Continu |
In 2024 is hiervoor het volgende gedaan |
---|
We brengen de capaciteit en hoeveelheid werk met elkaar in balans.
Er blijft een spanningsveld tussen de hoeveelheid werk en de capaciteit. In 2024 is een onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de ambtelijke organisatie gestart (inclusief formatiebenchmark) en is begonnen met het traject Strategische koers Neder-Betuwe. Dit geeft zicht in de balans van het werk en de capaciteit. Op basis hiervan kan er indien nodig bijgestuurd worden.
We versterken de kwaliteit van de organisatie nog verder door te investeren in projectmatig en programmatisch werken, verbinding, wendbaarheid, vitaliteit en opleiding/ontwikkeling.
In 2024 liep het onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de ambtelijke organisatie. In dit onderzoek is ook aandacht voor projectmatig en programmatisch werken en de verbinding van onze medewerkers. Verder is in 2024 geïnvesteerd in een goede start van nieuwe medewerkers in onze organisatie (onboardingsbeleid) en is een stevig centraal strategisch opleidingsaanbod gelanceerd.
In 2024 is verder in de kwaliteit van de organisatie geïnvesteerd door de oplevering van een programma van mogelijkheden voor het hybride werken. Op basis van dit document zijn er vervolgopdrachten geformuleerd om een verbeterslag te maken op het gebied van huisvesting (bricks), ICT (bytes) en onderlinge verbinding tussen collega’s, teams en pijler (behaviour). Inmiddels zijn hiervoor nieuwe kaders hybride werken geformuleerd en is de verwachting dat deze gelden vanaf het voorjaar 2025.
Door te blijven investeren in arbeidsmarktbeleid en strategische personeelsplanning versterken we de toekomstbestendigheid van de ambtelijke organisatie.
Nadat in 2023 is geïnvesteerd in het arbeidsmarktbeleid, is hier in 2024 een doorontwikkeling op ingezet. Het wervings- en selectietraject is geoptimaliseerd, er is nieuw arbeidsmarktcommunicatiemateriaal ontwikkeld en er is een werken bij-website voor onze gemeente gemaakt. Daarnaast is in 2024 door middel van strategische personeelsplanning voor meerdere afdelingen inzichtelijk gemaakt waar kansen en uitdagingen liggen, gezien de ontwikkelingen die we verwachten. Deze exercitie zal jaarlijks opnieuw worden uitgevoerd.
We benutten kansen voor samenwerking in de bedrijfsvoering als dat de toekomstbestendigheid versterkt.
Ook in 2024 hebben we de mogelijkheden verkend om regionaal de krachten te bundelen. Voorbeelden hiervan zijn het Regionaal Traineeship Rivierenland en de Regionale geschillencommissie.
De organisatie maakt gebruik van een flexibele schil van medewerkers voor fluctuerende werkzaamheden en/of voor werk dat zeer specifieke expertise vraagt.
In 2024 is, mede in het kader van de ombuigingen, nogmaals het restrictief inhuurbeleid bekrachtigd en zijn hierover nadere afspraken gemaakt. Dat betekent dat we zorgvuldig beoordelen welke inzet van inhuur nodig is voor de continuïteit van werkzaamheden. Daarbij kijken we ook naar andere oplossingen dan inhuur.
We zorgen voor moderne, snelle en betrouwbare I&A-voorzieningen die kunnen meebewegen met veranderende behoeften uit de ambtelijke organisatie en de
samenleving.
In 2024 hebben we verder gewerkt aan de digitalisering van onze producten en diensten. Daarnaast is een groot deel van onze ICT infrastructuur vervangen en het overige deel wordt in 2025 vervangen. Hiermee wordt de realisatie van een moderne, robuuste en snellere infrastructuur afgerond voor de komende 5 jaar.
We blijven de I&A-voorzieningen optimaliseren zodat de bestuurlijke processen, organisatieprocessen en de gemeentelijke dienstverlening goed ondersteund worden.
Naast vernieuwing van voorzieningen kijken we ook naar het gebruik en de behoefte van medewerkers en de inrichting van processen om slimmer gebruik te maken van de I&A-voorzieningen. En waar mogelijk meer processtappen te automatiseren en menselijke handelingen te verminderen. Dit is een continu proces.
Met de inrichting en uitvoering van I&A ondersteunen we de ontwikkeling naar meer transparantie. Zodat we nieuwe wetten als de Wet open overheid (Woo), de Wet elektronische publicaties (Wep) en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) goed kunnen uitvoeren.
In 2023 zijn we begonnen om tools te implementeren die helpen om uitvoering te geven aan deze wetten en is in 2024 operationeel in gebruik genomen. Het zaaksysteem wordt als bronapplicatie ingezet om zaken (dossiers) met bijbehorende documenten te verzamelen. Met behulp van gespecialiseerde software worden de documenten geanonimiseerd die in het kader van de Woo gepubliceerd moeten worden. Vanuit het zaaksysteem en de anonimiseringstool worden de dossiers gepubliceerd in het hiervoor gekoppelde publicatieplatform. We zorgen dat steeds meer digitaal ingediende aanvragen automatisch in het zaaksysteem worden geregistreerd en een ontvangstbevestiging wordt verstuurd. Deze zaken worden stapsgewijs ingevoerd en uitgebouwd en is wat dat betreft een meerjarige operatie.
Informatie van de gemeente en haar inwoners is goed beveiligd. Worgen ervoor dat persoonsgegevens en andere vertrouwelijke informatie veilig worden ontsloten, verwerkt en bewaard.
Informatie van de gemeente en haar inwoners wordt beveiligd. Steeds meer gegevens komen in de cloud te staan, zo ook persoonsgegevens. Hiervoor staan we in goed contact met onze leveranciers en zorgen bij aanbestedingen dat zij voldoen aan de gestelde beveiligingseisen die vanuit de overheid worden voorgeschreven.
De kwetsbaarheid van onze systemen voor inbreuk van buitenaf of binnenuit is minimaal. We zorgen voor een adequate back-up and recovery maar ook een goede bewustwording binnen en buiten de organisatie.
Vervanging en uitbreiding van onze ICT-infrastructuur gebeurt met de modernste apparatuur en bijbehorende besturingssoftware. Daarmee verhogen we ook het beveiligingsniveau en verlagen we onze kwetsbaarheid. Een gedegen uitvoering van back-up and recovery is vanzelfsprekend maar een 100% gegarandeerde beveiliging bestaat niet. Daarom houden we de bewustwording van medewerkers via berichtgeving op intranet scherp. Dit betreft informatie over cybercriminaliteit zoals de gevaren van fishing en berichtjes in het kader van privacy en het gebruik van persoonsgegevens (AVG).