Programma 1 Bestuur en dienstverlening

Wat heeft het gekost?

1. Bestuur en Dienstverlening

Begroting 2024

Rekening

Verschil

Bedragen x € 1.000,-

Voor wijziging

Na wijziging

2024

Begr. na wijz. / Rekening

Lasten

3.295

3.671

3.520

-150

Baten

-571

-754

-908

-153

Exploitatieresultaat

2.724

2.916

2.613

-304

+= nadeel - = voordeel

Analyse van het verschil tussen begroting na wijziging en rekening
(verschillen groter dan € 50.000 en afgerond op € 1.000)

Taakveld 0.1 Bestuur (incidenteel voordeel € 199.000)
Communicatie (incidenteel voordeel € 56.000)
Op het communicatiebudget is in totaliteit sprake van een voordelig resultaat van per saldo
€ 56.000 voor 2024. Dit voordeel gaat echter wel gepaard met een tweetal voorgestelde bestemmingen van doorschuivingen van budgetten van 2024 naar 2025:

  • Participatieplatform: eind 2024 is er een digitaal participatieplatform aangeschaft, zoals vastgelegd in de Visie op communicatie en participatie uit 2021. Met dit platform kunnen we participatie efficiënter, gemakkelijker en meer integraal gaan aanpakken. Om dit te bewerkstelligen zijn duidelijke afspraken en een goede implementatiefase nodig. Aangezien de kosten verspreid dienen te worden over de periode van gebruik (2025-2028), wordt u voorgesteld bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2024 het beschikbaar gestelde budget voor het participatieplatform van € 40.000 door te schuiven naar 2025-2028.
  • 80 jaar vrijheid: voor 2024 was een incidenteel budget beschikbaar van € 80.000. In 2024 is daar een bedrag van € 5.000 op uitgegeven. Het nog niet ingezette deel van dit budget dient doorgeschoven te worden naar 2025 voor activiteiten rondom 80 jaar vrijheid in 2025. Zodoende wordt nu voorgesteld een bedrag van € 75.000 door te schuiven naar 2025 via resultaatbestemming van het jaarrekeningresultaat 2024.

Het eerder aangegeven voordeel op het communicatiebudget van € 56.000 komt in samenhang met de voorgestelde tweetal bestemmingen (€ 40.000 en € 75.000) dus per saldo uit op een nadeel van € 59.000 (€ 56.000 - € 40.000 - € 75.000).

De overschrijding van € 59.000 op het reguliere communicatiebudget kunnen we als volgt toelichten:
Een bedrag van € 10.000 komt voort uit de niet gerealiseerde reclameopbrengsten. Dit betreft niet realiseerbare opbrengsten. Dit is al eerder in 2023 aangegeven. Echter, dit is niet geactualiseerd. In de eerste bestuursrapportage 2025 zullen we dit structureel corrigeren.

De resterende € 49.000 is toe te schrijven aan verschillende zaken.
Er is sprake van een overschrijding omdat we meer moesten publiceren/bekendmaken dan in voorgaande jaren. Dat betreft meer pagina’s in Gemeentenieuws, meer publicaties van wet- en regelgeving en externe ondersteuning daarbij, en een groter aantal pagina’s in ons Neder-Betuwe Magazine, op basis van verzoeken uit de organisatie.

Daarnaast maakten we in 2024 kosten voor een onderzoek naar gebruik van middelen en informatiebehoefte van verschillende doelgroepen. De informatie uit dit onderzoek stelt ons in staat efficiënter en effectiever te communiceren met verschillende doelgroepen. Daardoor kunnen we in de toekomst de overschrijdingen op de inzet van onze middelen terugdringen. Hiermee geven we gevolg aan het programma Bestuur en Burger uit het coalitieakkoord. Een andere incidentele uitgave betrof de productie van de promotievideo voor Neder-Betuwe op verzoek van het college.

Bijdrage Regio Rivierenland (incidenteel voordeel € 75.000)
Neder-Betuwe is deelnemer in de gemeenschappelijke regeling (GR) Regio Rivierenland. In juni 2023 heeft de GR haar concept-begroting aan de raden voorgelegd voor een zienswijze. Die begroting ging uit van een gemeentelijke bijdrage van € 12,04 per inwoner. Dit betekent een totaalbijdrage van Neder-Betuwe van € 305.500. Dat was € 77.000 meer dan wij hadden geraamd vanaf 2024. De begrotingswijziging die de raad in juni heeft vastgesteld, ging uit van dit bedrag. Daarna is de gemeentelijke bijdrage nog naar beneden bijgesteld van vanwege de definitieve begroting 2024 (na zienswijzen van de raden) en vanwege de bestuursrapportage 2024. Uiteindelijk leidt dit voor 2024 tot een bijstelling naar beneden van de gemeentelijke bijdrage met zo’n € 75.000. Het werkelijk resultaat voor de hoogte van de definitieve bijdrage aan Regio Rivierenland zal kenbaar worden gemaakt via een afzonderlijk raadsvoorstel over de jaarstukken Regio Rivierenland 2024.

Overige kleine verschillen (incidenteel voordeel € 68.000)
Alle overige kleine verschillen binnen taakveld Bestuur hebben geleid tot een incidenteel voordeel van in totaal € 68.000.

Taakveld 0.2 Burgerzaken (incidenteel voordeel € 105.000)
Leges burgerzaken (incidenteel voordeel € 105.000)
Vanaf 2024 is rekening gehouden met een sterke stijging in het aantal aanvragen van paspoorten en identiteitskaarten. Het gaat hierbij om de zogenaamde reisdocumentenpiek. Aan de hand van een rekenmodel van de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) is een inschatting gemaakt van de verwachte toename van aanvragen reisdocumenten. Echter in 2024 hebben wij meer reisdocumenten verstrekt dan eerder was ingeschat. Daarnaast is er ten opzichte van 2023 opnieuw een toename in het totaal aantal huwelijken. Ook zien wij een lichte toename in de huwelijken die voltrokken worden door een externe Babs en op een externe locatie. Hiervoor zijn meer leges verschuldigd.

Tegenover de meeropbrengst aan leges voor een aantal diensten staat ook een hogere incidentele afdracht aan het Rijk voor de geleverde goederen. Per saldo resulteert dit in een incidenteel voordeel van € 105.000 voor het jaar 2024.

Deze pagina is gebouwd op 05/16/2025 12:06:34 met de export van 05/16/2025 12:00:08