Programma 3 Fysieke leefomgeving

Ambities

3.2 In onze openbare ruimte is het heel schoon, veilig en bereikbaar voor iedereen

Wat wilden we bereiken?

Wat zouden we daarvoor doen?

Realisatie

Wanneer speelt het?

Veilig en goed onderhouden wegennet

We continueren de uitvoering van het Neder-Betuws Verkeer- en vervoerplan.

Continu

We realiseren een randweg Opheusden voor het ontlasten van de kern Opheusden en de ontsluiting van het Tree Valley Business Centre. Daarnaast creëren we de mogelijkheid om wijk Herenland aan te sluiten op de randweg.

2024-2027

We volgen de ontwikkelingen rond de verbreding van de Rijnbrug.

2024 e.v.

We onderzoeken een betere ontsluiting van Ochten-Oost en -Noord.

Continu

We onderzoeken een goede verbinding voor langzaam verkeer tussen Casterhoven en andere delen van het dorp Kesteren.

2024

Goede bereikbaarheid openbaar vervoer

We lobbyen voor korte reistijden naar de centrumgemeenten.

Continu

We zetten ons in voor behoud van goede en duurzame veerverbindingen.

Continu

We ronden de herinrichting van de omgeving van station Opheusden af.

2024

Effectieve en efficiënte inrichting en beheer openbare ruimte

We gaan uitvoering geven aan het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR).

Continu

Bij nieuwbouwlocaties wordt voldoende rekening gehouden met aaneengesloten speelplekken.

Continu

We starten een communicatiecampagne met als doel het zwerfafval tegen te gaan.

Continu

We onderzoeken hoe we op een respectvolle manier voldoende ruimte kunnen houden op de gemeentelijke begraafplaatsen.

Continu

We onderzoeken hoe we de kwaliteit van het openbaar groen kunnen verbeteren tegen lagere beheerkosten.

Continu

We gaan uitvoering geven aan de 1e fase van het baggerplan voor de B- en C-watergangen.

2023-2025

We maken een doorstart met het honden(poep)beleid.

2023-2025

Sober en doelmatig beheer gemeentelijke gebouwen

We voeren het beheerplan duurzaam meerjarig onderhoud gemeentelijke gebouwen uit en lossen dagelijkse klachten en calamiteiten op om het gebruik van onze gebouwen te garanderen. Daarnaast geven we invulling aan aanvullende (veelal projectmatige) opdrachten in het kader van groot onderhoud en/of beleidsmatige veranderingen (zoals ombuigingsoperaties).

2022-2025

In 2024 is hiervoor het volgende gedaan

We continueren de uitvoering van het Neder-Betuws Verkeer- en vervoerplan.
In 2024 is de brug over de Linge bij de Meersteeg verbreed. Dit zodat fietsers veilig gescheiden zijn van autoverkeer. Dit gezamenlijke project met de gemeente Buren is mede gefinancierd door een subsidie van provincie Gelderland. Ook startten we met de voorbereidingen voor de realisatie van uniforme schoolzones. Dit voeren we vanaf 2025 uit.
Daarnaast is de Overbroeksestraat ingericht als 60 km-weg. Tot slot zien we dat het digitale wegbeheerderschap steeds belangrijker wordt. Dit vanwege de groeiende behoefte aan actuele en betrouwbare verkeersinformatie. De gemeente is verantwoordelijk voor het bijhouden en aanleveren van verkeersdata in de juiste systemen. Er is veel tijd geïnvesteerd in het op orde brengen van de basis, mede in voorbereiding op nieuwe Europese regelgeving.

We realiseren een randweg Opheusden.
In 2024 kochten we percelen en voerden we gesprekken met ProRail over de spoorwegovergang. Deze gesprekken lopen nog steeds.

We volgen de ontwikkelingen rond de verbreding van de Rijnbrug.
De provincies Gelderland en Utrecht hebben in 2024 achter de schermen gewerkt aan een nieuw verkeersmodel en de stikstofopgave die een gevolg is van de verbreding. Deze werkzaamheden vonden op de achtergrond plaats. De gemeentelijke bijdrage hieraan was zeer minimaal. Omdat de onderzoeken in volle gang waren en er nog geen nieuwe info te melden was, is er geen bestuurlijk overleg geweest.

We onderzoeken een betere ontsluiting van Ochten-Oost en -Noord.
In 2024 stelden we een concept gebiedsvisie voor de oostkant van Ochten op. Hierin zijn toekomstige ontwikkelingen opgenomen, waaronder een rondweg om Ochten. We onderzochten hoe deze rondweg de verkeersintensiteit beïnvloedt en welke aansluitmogelijkheden er zijn op de bestaande infrastructuur. Daarnaast maakten we eerste kostenraming.

We onderzoeken een goede verbinding voor langzaam verkeer tussen Casterhoven en andere delen van het dorp Kesteren.
Voor de verbreding/verbetering van de spoorwegovergang in de Hoofdstraat in Kesteren is een risico-analyse opgesteld. Dit is nodig om binnen ProRail de processen op te kunnen starten. De  risico-analyse is eind 2024 naar ProRail verzonden met het verzoek om een project tot verbreding op te starten.

We lobbyen voor korte reistijden naar de centrumgemeenten.
We werken samen binnen regio Rivierenland op basis van het mobiliteitsplan 2023-2026. Dit plan richt zich op een bereikbare, veilige en schone regio met aandacht voor goede leefbaarheid.

We zetten ons in voor behoud van goede en duurzame veerverbindingen.
Er was overleg met VNG Gelderland en de provincie over het voortbestaan van de veren na het wegvallen van het Verenfonds. Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben een nieuwe subsidieregeling vastgesteld. Daarbij dragen oevergemeenten exploitatietekorten tot € 50.000 zelf. Voor hogere tekorten vergoedt de provincie maximaal 50%, de rest is voor de oevergemeenten. We overlegden met de exploitant van het veer Opheusden-Wageningen en de gemeente Wageningen over deze ontwikkelingen. Jaarlijks vindt provinciaal overleg plaats met partijen rondom de pontveren.

We ronden de herinrichting van de omgeving van station Opheusden af.
Het project stationsomgeving Opheusden is afgerond. Dit was uiteindelijk een complex traject in verband met de eisen die vanuit ProRail ten aanzien van de spoorwegveiligheid gelden.

We gaan uitvoering geven aan het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR).
Het IBOR-plan is vastgesteld beleid en loopt tot en met 2031. Het IBOR-plan bestaat onder andere uit het Meerjaren Onderhoudsprogramma (MJOP) en het Meerjaren Investeringsprogramma (MJIP). Het MJOP maakt onderdeel uit van de begroting. In 2024 is een projectenboek 2026-2035 gemaakt. Deze zijn in 2024 samen met het MJIP voorgelegd aan de gemeenteraad.
In 2024 zijn de budgetten door de gemeenteraad geactualiseerd. De projecten Nassaulaan, de Leede, Dichterswijk/Romeinsebuurt in Kesteren zijn opgestart. De IBOR-fabriek (werkwijze IBOR-plan) is gepresenteerd aan de gemeenteraad.

Bij nieuwbouwlocaties wordt voldoende rekening gehouden met aaneengesloten speelplekken.
Omdat er in 2024 geen nieuwbouwlocaties opgeleverd zijn qua openbare ruimte, zijn er ook geen nieuwe aaneengesloten speelplekken gerealiseerd.

We starten een communicatiecampagne met als doel het zwerfafval tegen te gaan.
De in 2023 opgestarte communicatiecampagne om zwerfafval tegen te gaan is in 2024 gecontinueerd. Periodiek werd er een nieuwsbrief verstuurd. Diverse vrijwilligers meldden zich aan om zwerfafval te rapen.

We onderzoeken hoe we op een respectvolle manier voldoende ruimte kunnen houden op de gemeentelijke begraafplaatsen.
We monitoren waar tot 2026 meer capaciteit nodig is. Daar waar nodig zoeken we naar locaties waar we ruimte kunnen creëren zonder graven te ruimen.

We onderzoeken hoe we de kwaliteit van het openbaar groen kunnen verbeteren tegen lagere beheerkosten.
Op basis van het onderzoek naar groenonderhoud in onze buitenruimte heeft de raad in 2024 besloten om de beeldbepalende taken weer in eigen beheer te nemen. De transitie loopt en per 1 januari 2026 verwacht de gemeente alle taken weer zelf uit te voeren. Dit doen we samen met marktpartijen. Voor 2024 waren duidelijke afspraken gemaakt, waardoor de buitenruimte op orde bleef. Dit was wel tegen hogere kosten dan begroot.

We gaan uitvoering geven aan de 1e fase van het baggerplan voor de B- en C-watergangen.
In 2024 zijn alle baggerwerkzaamheden conform planning uitgevoerd en opgeleverd.

We maken een doorstart met het honden(poep)beleid.
In 2024 zijn we begonnen met het optimaliseren van bestaande hondenvoorzieningen. Er zijn op strategische plekken langs hondenuitlaatroutes meer afvalbakken geplaatst. De locaties met hondenpoepoverlast werden regelmatig bezocht door onze boa's.

We voeren het Beheerplan duurzaam meerjarig onderhoud gemeentelijke gebouwen uit. (Deze activiteiten zijn verder uitgewerkt in Programma 6.)
Ondanks onderbezetting realiseerde team Gebouwenbeheer (GB) in 2024 veel ambities uit het meerjarig onderhoudsprogramma. Door effectieve inhuur en extra inzet van medewerkers zijn zowel dagelijks onderhoud als projecten succesvol afgerond. Dit omvat onder andere:

  • Verdere verduurzaming van ons vastgoed (waaronder aanvullende onderzoeken en plaatsen LED-verlichting),
  • Betrokkenheid bij aanpassingen voor noodopvang in IJzendoorn, Kesteren en Echteld,
  • Onderwijshuisvesting in de Tollenhof in Kesteren,
  • Voorbereidingen op de omvorming van sporthal de Eng naar MFC Dodewaard,
  • Hybride werken.

Verder zijn de wethouderkamers vanuit representatief oogpunt gerestyled. Ook veiligheidsprojecten zoals NEN 3140 en valveiligheidsvoorzieningen kregen de nodige aandacht. Deze laatste is in 2024 afgerond. Via een Europese aanbesteding is het onderhoud aan binnenklimaatsystemen succesvol gegund voor meerdere jaren. Ten slotte maakten we vorderingen om gebouwenbeheersysteem beter te gebruiken. Denk hierbij aan verbeterde klachtenregistratie en- afhandeling.

Deze pagina is gebouwd op 05/16/2025 12:06:34 met de export van 05/16/2025 12:00:08