Programma 3 Fysieke leefomgeving

Ambities

3.4 We zorgen voor samenhang tussen de huidige omgevingskwaliteit en toekomstige functies ter vervulling van maatschappelijke behoeften

Wat wilden we bereiken?

Wat zouden we daarvoor doen?

Realisatie

Wanneer speelt het?

Gezonde en kwalitatieve leefomgeving

De bodemkwaliteit wegen we integraal mee. (aanvullingsspoor Bodem Omgevingswet).

2024 e.v.

Actualiseren Welstandsnota.

2024 e.v.

We hebben zorg voor een schone lucht (onder andere door het stookbeleid).

Afgerond

Omgaan met de schaarse ruimte

Keuzes maken welke functies wel/niet in het buitengebied.

2024

Regionaal samenwerken aan complexe opgaven.

2024 e.v.

 De gemeente draagt als stakeholder bij aan een integrale afweging voor de drinkwaterreserveringsgebieden.

2024 e.v.

Planvorming en regels Omgevingswet op orde

Eén gemeentedekkend Omgevingsplan in fases.

2024 e.v.

Juridische regels omzetten in ‘toepasbare regels’: gebruiksvriendelijk en leesbaar.

2024 e.v.

Nuchter natuur- en stikstofbeleid

Toekomstperspectief bieden voor agrariërs, met ruimte voor bedrijfsontwikkeling en innovatie.

Continu

Werkende en werkbare digitale systemen

Een stabiele en functionele (regionale) keten van systemen.

2024

Ruimtelijke initiatieven helder en duidelijk

We streven naar een goede dienstverlening door integrale beoordeling ruimtelijke initiatieven.

Continu

We zorgen voor een goede dienstverlening door het inrichten van een intake- en omgevingstafel.

2024

In 2024 is hiervoor het volgende gedaan

De bodemkwaliteit wegen we integraal mee (aanvullingsspoor Bodem Omgevingswet).
In 2024 stelden we concept bodem- en maatwerkregels op. Deze integreren we in het omgevingsplan. De integrale weging van de bodemkwaliteit is een continu proces. Daarom wordt deze ambitie in volgende P&C-documenten opgenomen als 'continu'.

Actualiseren Welstandsnota.
In 2024 is een bestuursopdracht opgesteld, zodat we in 2025 kunnen starten met de actualisatie.  

We hebben zorg voor een schone lucht (onder andere door het stookbeleid).
De normen voor luchtkwaliteit worden steeds strenger. Voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet konden ontheffingen verleend worden voor het stoken van resthout van fruittelers, boomkwekers en hout afkomstig van landschappelijk onderhoud. Bij de invoering van de Omgevingswet werd stoken in de openlucht verboden. Aangezien dit onze ondernemers direct raakt, hebben we in samenspraak met de belangorganisaties van de boom- en fruittelers een nieuw stookbeleid opgesteld. Deze beleidsregels sluiten aan bij de Omgevingswet en bieden telers de mogelijkheid om alleen ziek hout te verbranden.

Keuzes maken welke functies wel/niet in het buitengebied.
Begin 2024 heeft het college de keuzenotitie vastgesteld waarop het concept programma Buitengebied is gebaseerd. In het najaar van 2024 is dit concept besproken met de ambtelijke werkgroep, het college, de gemeenteraad en ondernemers en inwoners. In de planning stond dat de gesprekken met de diverse actoren tijdens de inzage van het ontwerp-programma zouden plaatsvinden. Nu deze gesprekken eerder waren, wordt het ontwerp-programma later dan gepland ter inzage gelegd.

Regionaal samenwerken aan complexe opgaven.
Eind 2023 is het Regioarrangement Fruitdelta Rivierenland ter kennisname naar de gemeenteraden in de regio gestuurd. Het is de bedoeling dat de opgaven uit dit regioarrangement worden uitgewerkt in gebiedsprogramma’s. Het opstellen van een gebiedsprogramma en gebiedsgericht werken is nieuw. In 2024 zetten we samen met de regio, gemeenten, provincie en waterschap de eerste stappen voor het opstellen van een plan van aanpak. Naast het plan van aanpak zijn er in de regio twee pilots gestart voor het opstellen van een gebiedsprogramma. Dit om ervaring op te doen. Ochten-Oost is een van de pilots.

De gemeente draagt als stakeholder bij aan een integrale afweging voor de drinkwaterreserveringsgebieden.
We namen deel aan de ambtelijke begeleidingsgroepen van zowel Provincie Gelderland als Vitens. De gemeentelijke belangen zijn hier ingebracht. De Provincie heeft haar onderdeel inmiddels afgerond. Vitens startte in 2024 het vervolgproces op. Dit is een meerjarig traject.

Eén gemeentedekkend Omgevingsplan in fases.
In 2024 ontstond vertraging bij het maken van het omgevingsplan deelgebied Kernen. Dit kwam door beperkingen in de oude plansoftware. Na de overstap naar nieuwe software ontstond extra vertraging. Medio november/december 2024 werd de nieuwe software in gebruik genomen en de opbouw van het omgevingsplan werd hervat. Het voorontwerpbestemmingsplan wordt in maart 2025 ter inzage gelegd.

Na de zomer van 2024 werd het plan van aanpak voor het omgevingsplan Buitengebied vastgesteld. Daarna startte de aanbestedingsprocedure. De verwachting is dat de aanbesteding in het 1e kwartaal van 2025 wordt afgerond en de inventarisatiefase kan beginnen. De transitietermijn voor het maken van een gemeentedekkend Omgevingsplan loopt tot 1 januari 2032. We zijn van mening dat er ondanks de vertraging nog voldoende tijd is op de gehele transitie binnen deze termijn af te ronden.

Juridische regels omzetten in ‘toepasbare regels’: gebruiksvriendelijk en leesbaar.
Voor nieuwe juridische regels in het omgevingsplan worden waar nodig toepasbare regels opgesteld. Daarmee loopt de ontwikkeling van de toepasbare regels gelijk mee met de ontwikkeling van het omgevingsplan. Het beheer van de bestaande toepasbare regels ligt sinds 2023 bij de ODR. Als zij vanuit de dienstverlening zien dat een toepasbare regel te moeilijk is of een onjuistheid bevat, dan wordt dat in onderling overleg opgelost.

Toekomstperspectief bieden voor agrariërs, met ruimte voor bedrijfsontwikkeling en innovatie.
In 2024 besloot de minister te stoppen met het opstellen van het Nationaal Programma Landelijk Gebied. Daardoor stopte de provincie ook het programma Vitaal Landelijk Gebied Gelderland (VLGG). Het VLGG was een uitwerking van het nationale programma en bevatte onder andere thema’s zoals natuur en indirect stikstofreductie. Door het vervallen van beide programma’s zijn ook veel financiële middelen vervallen. De provincie zet deze middelen nu in op de Veluwe en in de Achterhoek, waar de stikstofproblemen groter zijn.

Het onderwerp stikstof is na enkele uitspraken van de Raad van State eind 2024 en begin 2025 weer veel in het nieuws. De gevolgen voor ruimtelijke ontwikkelingen en de agrarische sector zijn nog onduidelijk. We verwachten dat er in de loop van 2025 meer duidelijkheid komt.

Een stabiele en functionele (regionale) keten van systemen.
De gemeente beschikt over een werkende keten van systemen, maar er waren beperkingen. Bepaalde benodigde functionaliteiten voor de opbouw van het Omgevingsplan (zoals normen en viewer) werkten niet in de bestaande plansoftware. Door onvoldoende vertrouwen in de softwareleverancier en het niet tijdig oplossen van de problemen, is eind september besloten om afscheid te nemen van de leverancier. We schaften nieuwe software aan met de benodigde functionaliteiten. Deze software is echter nog in ontwikkeling. Er zijn dus nog verbeteringen te behalen op het gebied van functionaliteit, gebruikersvriendelijkheid en toegankelijkheid.

We streven naar een goede dienstverlening door integrale beoordeling ruimtelijke initiatieven.
Het nieuwe instrumentarium van de Omgevingswet vormde de aanleiding om onze werkwijze bij nieuwe ruimtelijke initiatieven (mandjesstructuur) te evalueren. Voor mandje 2 en mandje 3 initiatieven beschreven we de werkprocessen opnieuw. Nieuwe ruimtelijke initiatieven worden vooraf integraal beoordeeld op wenselijkheid. Daarbij gaat het er in essentie om dat we ons inspannen om wenselijke initiatieven kansrijk te maken en de eindstreep te laten halen.

We zorgen voor een goede dienstverlening door het inrichten van een intake- en omgevingstafel.
De Omgevingswet introduceerde de termen intaketafel en omgevingstafel. De intaketafel, opvolger van de regiekamer, richt zich op het integrale oordeel over de wenselijkheid van ruimtelijke initiatieven (‘mandje 3’). Hiermee sturen we vroegtijdig en beter op de invulling van gemeentelijke ambities. In april 2023 startten we met de proeftuin intaketafel, waarbij we verschillende rollen aanscherpten en invulden. Zo sluiten we nog beter aan bij de filosofie van de Omgevingswet. Medio 2024 evalueerden we deze verbeterde werkwijze. Initiatiefnemers gaven aan zich nog beter gefaciliteerd te voelen. Ook het interne proces is verder geoptimaliseerd. De werkwijze van de intaketafel wordt vanaf 2025 definitief geïmplementeerd.

Deze pagina is gebouwd op 05/16/2025 12:06:34 met de export van 05/16/2025 12:00:08