Programma 5 Wmo, jeugdzorg en participatiewet

Ambities

5.1 Inwoners zijn zoveel mogelijk zelfredzaam en kunnen deelnemen aan de samenleving

Wat wilden we bereiken?

Wat zouden we daarvoor doen?

Realisatie

Wanneer speelt het?

Inwoners met een hulpvraag ontvangen passende ondersteuning

We bieden een helpende hand bij het formuleren van een hulpvraag, door onder andere onafhankelijke cliëntondersteuning, het welzijnswerk en de Kernpunten

Continu

Wij borgen de kwaliteit en beschikbaarheid van ondersteuning middels een aanbesteding en contractmanagement

Continu

We zorgen dat inwoners keuzevrijheid hebben zodat de geboden hulp aansluit bij hun levensovertuiging en identiteit

Continu

We ondersteunen vormen van informele zorg en blijven hiervoor in gesprek met onze (lokale) partners

Continu

We evalueren de methode één gezin - één plan - één regisseur, waarbij we één regisseur inzetten voor de ondersteuning van gezinnen

2024

Inwoners zijn zoveel mogelijk financieel zelfredzaam

We bieden ondersteuning aan inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt bij het vinden en behouden van passend werk

Continu

We geven uitvoering aan maatregelen ter bestrijding van armoede en koopkrachtverlies (zie ook ambitie 3.3: We willen een duurzame gemeente zijn, klaar voor de toekomst)

Continu

Problematische schulden worden waar mogelijk voorkomen door vroegtijdig signaleren en een breed ondersteuningsaanbod

Continu

Iedereen kan deelnemen aan de samenleving

We zetten ons in voor een dementievriendelijk Neder-Betuwe

2024-2026

We dragen bij aan het voorkomen en verminderen van eenzaamheid onder inwoners

Continu

We bieden goede ondersteuning op het gebied van o.a. huisvesting, taal, scholing, werk en ontmoeting aan nieuwkomers conform de Wet Inburgering

Continu

We zorgen ervoor dat iedereen, van oud tot jong, ongeacht geloofsachtergrond, geaardheid, afkomst, beperkingen en met welke idealen dan ook kan deelnemen aan onze samenleving

Continu

We zorgen voor een passend woningaanbod in de wijk voor kwetsbare inwoners (Zie verder ambitie 3.1: Wonen voor iedereen)

Continu

In 2024 is hiervoor het volgende gedaan

We bieden een helpende hand bij het formuleren van een hulpvraag, door onder andere onafhankelijke cliëntondersteuning, het welzijnswerk en de Kernpunten
We werken met drie partners samen op het gebied van onafhankelijke cliëntondersteuning. Deze cliëntondersteuning vervult een functie in het ondersteunen van inwoners bij het formuleren van hun hulpvraag en het zoeken naar oplossingen bij deze hulpvraag.
In 2023 en 2024 is door MEE Plus en Welzijn Rivierstroom een pilot met informele onafhankelijke cliëntondersteuning uitgevoerd. Dit is een vorm van cliëntondersteuning die wordt uitgevoerd door ervaringsdeskundigen en/of geschoolde vrijwilligers. Uit de evaluatie van deze pilot blijkt dat de kennis van de ervaringsdeskundigen onvoldoende aansloot bij de vragen die gesteld werden. Deze vragen zijn doorgeleid naar de professionele ondersteuners. Daarom is besloten om deze vorm van ondersteuning niet voort te zetten. Wel is vanuit deze pilot gesignaleerd dat mantelzorgers diverse hulpvragen hebben en dat inwoners met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) behoefte hebben aan lotgenotencontact. Deze signalen worden momenteel verder uitgewerkt door Welzijn Rivierstroom zodat er passend ondersteuningsaanbod beschikbaar komt.

Wij borgen de kwaliteit en beschikbaarheid van ondersteuning middels een aanbesteding en contractmanagement
In 2024 zijn de diensten hulpmiddelen en trapliften ingekocht. Daarmee is de beschikbaarheid en kwaliteit van deze diensten geborgd. Ook voor huishoudelijke ondersteuning is er een regionale aanbesteding doorlopen. Deze aanbesteding loopt door in het eerste kwartaal 2025 waarna op 1 april 2025 de nieuwe contracten ingaan. Er zijn voldoende aanbieders gecontracteerd om aan de vraag van inwoners te voldoen.
Samen met contract- en leveranciersmanagement voeren we gesprekken met aanbieders om de kwaliteit van de ondersteuning te verbeteren en de beschikbaarheid te borgen.

We zorgen dat inwoners keuzevrijheid hebben zodat de geboden hulp aansluit bij hun levensovertuiging en identiteit
Bij de regionale inkoop is ruimte gemaakt om verschillende aanbieders de kans te geven toe te treden tot het zorgaanbod. Dat heeft een gevarieerd aanbod in aanbieders opgeleverd, waaronder ook identiteitsgebonden aanbieders.

We ondersteunen vormen van informele zorg en blijven hiervoor in gesprek met onze (lokale) partners
Welzijn op recept
In 2024 hebben we gewerkt aan het opzetten van de methode 'Welzijn op recept'. Hierbij worden patiënten met bijvoorbeeld psychosociale klachten door de huisarts verwezen naar een welzijnscoach. De welzijnscoach begeleidt deze inwoners naar welzijnsactiviteiten waardoor de klachten kunnen afnemen. Met deze interventie vergroten we toestroom naar het welzijnsaanbod en hoeven huisartsen minder vaak een medisch recept uit te schrijven voor milde klachten.
In 2024 is in samenwerking met huisartspraktijken en Welzijn Rivierstroom een plan van aanpak gemaakt voor het opzetten en uitvoeren van de methode 'Welzijn op Recept'. Dit heeft geleid tot een opdracht aan Welzijn Rivierstroom die zij vanaf 2025 uitvoeren.

Mantelzorg
In 2024 heeft Welzijn Rivierstroom haar rol in het mantelzorgknooppunt voortgezet. Zowel inwoners als professionals kunnen bij Welzijn Rivierstroom terecht voor advies en ondersteuning op het gebied van mantelzorg. Daarnaast heeft Mozaïek Jongerenwerk gebouwd aan de ondersteuning voor jonge mantelzorgers. Er is o.a. gewerkt aan het vergroten van de kennis over jonge mantelzorgers binnen het onderwijs en het vergroten van de herkenning en erkenning van jonge mantelzorgers.
In 2024 is de nadere regel mantelzorgondersteuning vastgesteld. Hiermee worden kaders gegeven aan waar mantelzorgers terecht kunnen voor ondersteuning en hoe zij in aanmerking kunnen komen voor een mantelzorgwaardering.  

We evalueren de methode één gezin - één plan - één regisseur, waarbij we één regisseur inzetten voor de ondersteuning van gezinnen
In de alinea uit het coalitieakkoord over 'één gezin - één plan - één regisseur' (pag. 12) komen twee dingen samen:

  • De wens om bij multi-problem gezinnen te werken met één regisseur;
  • De wens om het gezin als hoeksteen van de samenleving te behouden.

Het eerste wordt daarbij gezien als een versterking van het tweede.  

In 2024 is de methode 'één gezin - één plan - één regisseur' in diverse werksessies geëvalueerd. Deze methodiek richt zich op het zo integraal mogelijk benaderen van het (gezins)systeem. De problematiek binnen een gezin wordt door onze consulenten (de regisseurs) zoveel mogelijk in onderlinge samenhang en tegelijk aangepakt. De consulenten van het Sociaal Team en het regieteam hebben veelal de rol van regisseur.

Uit de evaluatie is duidelijk geworden dat wij focussen op de integrale benadering uit de methodiek van 'één gezin - één plan - één regisseur'. De ontwikkelingen vanuit de hervormingsagenda jeugd en het daarop aansluitende richtinggevend kader "stevige lokale teams" zullen ons helpen bij het versterken en verbeteren van deze methodiek.

Het tweede aspect (het behouden van het gezin als hoeksteen van de Samenleving) is opgepakt met de doorontwikkeling van gezinsondersteuning bij (complexe) scheidingen, waarin we als gemeente momenteel investeren.

We bieden ondersteuning aan inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt bij het vinden en behouden van passend werk
Ook in 2024 ondersteunden we inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het aantal uitkeringen bleef redelijk stabiel. De instroom was 60 uitkeringen, maar daar stond een uitstroom van 66 tegenover. Opvallend is wel dat het aantal jeugdige bijstandsgerechtigden (tot 27 jaar) toeneemt. We  kunnen niet met zekerheid aangeven welke oorzaken hiervoor zijn aan te wijzen, maar missen wel een specifiek op jongeren gericht re-integratieaanbod.
Het beleidsdoel van de Participatiewet is dat meer mensen met een beperking aan het werk worden geholpen. Wij kunnen mensen met een arbeidsbeperking een garantiebaan bieden (met loonkostensubsidie en/of begeleiding op de werkvloer). Eind 2024 waren er 29 garantiebanen gerealiseerd, waardoor de daling (van 36 naar 27) uit 2023 nog niet is ingelopen.

We geven uitvoering aan maatregelen ter bestrijding van armoede en koopkrachtverlies
In 2024 is de Energietoeslag 2023 uitgekeerd aan inwoners met een inkomen tot 120% van de geldende bijstandsnorm. Zij konden een extra tegemoetkoming aanvragen, ter compensatie van de gestegen energieprijzen. Inwoners konden de Energietoeslag 2023 aanvragen tot 1 juli 2024. In totaal hebben 741 inwoners de Energietoeslag 2023 ontvangen. De gemeente heeft hiervoor middelen vanuit het Rijk ontvangen.
In 2024 is er subsidie verleend ter ondersteuning van minima door maatschappelijke organisaties (zonder winstoogmerk) in de regio. Het beschikbaar gestelde budget is in 2024 niet volledig besteed.
Ook hebben we beleid uitgevoerd om inwoners met een minimuminkomen te ondersteunen. Naast de Bijzondere Bijstand is er ook een aantal minimaregelingen, zoals de Meedoenregeling en het Kindpakket. In 2024 is vanuit het Kindpakket 239 keer een sportactiviteit gefinancierd. De cijfers van de Meedoenregeling zijn versnipperd in verschillende bronnen waardoor we daar op dit moment geen goede duiding aan kunnen geven. We werken eraan om dat in 2025 wel te kunnen.  

Zie ook ambitie 3.3: We willen een duurzame gemeente zijn, klaar voor de toekomst.

Problematische schulden worden waar mogelijk voorkomen door vroegtijdig signaleren en een breed ondersteuningsaanbod
In 2024 ontvingen wij van signaalpartners (verhuurders, energiebedrijven, Vitens en zorgverzekeraars) maandelijks signalen over betalingsachterstanden. De betreffende inwoners kregen van de gemeente een hulpaanbod. In 2024 zijn de werkafspraken en aanpak van vroegsignalering geëvalueerd en aangepast, met als doel meer inwoners te motiveren om hulp te accepteren. In 2025 worden de eerste resultaten hiervan bekend.
In 2024 zijn 28 inwoners aangemeld bij schuldhulpverlening, waarvan 14 een schuldhulpverleningstraject zijn gestart.

We zetten ons in voor een dementievriendelijk Neder-Betuwe
In 2024 is het plan van aanpak voor het project Dementievriendelijk Neder-Betuwe gemaakt en is gestart met de uitvoering hiervan. Dit leidde tot een samenwerking van verschillende zorg- en welzijnspartners in een vaste kerngroep. Deze kerngroep heeft als doel het aanjagen van de verschillende activiteiten in het plan van aanpak.
In 2024 startte vanuit de kerngroep het Alzheimer Trefpunt en werkten we aan het vergroten van de kennis over dementie in de samenleving door training en communicatie. Daarnaast werkten we aan het verbeteren van de samenwerking tussen casemanagers dementie en het Kernpunt. Tot slot zijn er voorbereidingen getroffen voor het uitvoeren van de activiteiten in 2025.   

We dragen bij aan het voorkomen en verminderen van eenzaamheid onder inwoners
Vanuit de lokale aanpak 'Samen is Leuker' is gewerkt aan het verminderen en voorkomen van eenzaamheid. De aangesloten partners organiseerden in de Week van de Ontmoeting een divers aanbod aan activiteiten om inwoners bij elkaar te brengen en netwerken op te bouwen. Hier kwamen activiteiten uit voort die nu structureel voor en door inwoners worden georganiseerd.
De subsidieregeling waarbij inwonersinitiatieven financieel worden ondersteund is met de Rijksmiddelen vanuit de Brede SPUK is in 2024 tijdelijk opgehoogd. Dit heeft echter niet het effect gehad dat er meer initiatieven zijn aangevraagd, het aantal initiatieven is vergelijkbaar met 2023.
In samenwerking met Welzijn Rivierstroom werkten we aan het vergroten van de bekendheid van deze subsidieregeling. Daarnaast is het belangrijk dat de initiatieven een duurzame bijdrage hebben in het tegengaan van eenzaamheid onder inwoners. Hier zijn de aanvragen op getoetst en initiatiefnemers werden hierbij ondersteund door welzijnswerkers van Welzijn Rivierstroom.   

We bieden goede ondersteuning op het gebied van o.a. huisvesting, taal, scholing, werk en ontmoeting aan nieuwkomers conform de Wet Inburgering
In 2024 stabiliseerde de situatie in onze regio met het nieuwe inburgeringsstelsel dat in 2022 in werking trad. Het stelsel is vereenvoudigd door de grotere rol van Welzijn Rivierstroom bij de inburgering en de eerste stappen in het integratieproces voor onze nieuwkomers. Welzijn Rivierstroom helpt statushouders op weg in de lokale samenleving, waarbij zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de mogelijkheden en behoeften van de statushouder.
Sinds de invoering van de Wet Inburgering 2021 werkten wij nauw samen met de zeven andere gemeenten in regio Rivierenland. Gezamenlijk hebben we in de Dienstverleningsovereenkomst Inburgering afspraken gemaakt met Regio Rivierenland over de uitvoering van de Wet Inburgering 2021. In 2023 werd duidelijk dat gemeenten West Betuwe, Maasdriel en Zaltbommel de voorkeur gaven aan een uitvoering in eigen beheer. De gemeente Buren, Culemborg, Tiel, West Maas en Waal en Neder-Betuwe besloten de samenwerking op het gebied van inburgering voort te zetten. Daarom is de Dienstverleningsovereenkomst Inburgering in 2024 geactualiseerd en vastgesteld.

Samen met Welzijn Rivierstroom is er in 2024 gewerkt om extra activiteiten te organiseren die bijdragen aan de participatie en integratie van nieuwkomers in onze gemeente. Deze activiteiten zijn met name gericht op de inburgeraars die de Zelfredzaamheidsroute (z-route) volgen binnen het inburgeringssysteem. De z-route is een intensieve route die bedoeld is voor inburgeringsplichtigen die weinig tot geen opleiding hebben gehad en een zeer lage leerbaarheid hebben. Zij moeten naast 800 lesuren ook 800 participatie-uren voldoen om de inburgering af te kunnen ronden. De activiteiten zijn gericht op het ontwikkelen van praktische vaardigheden en participatie die direct toepasbaar zijn in het dagelijks leven, waardoor inburgeraars zelfstandiger en zelfverzekerder worden. In 2025 zullen de eerste activiteiten plaatsvinden.

We zorgen ervoor dat iedereen, van oud tot jong, ongeacht geloofsachtergrond, geaardheid, afkomst, beperkingen en met welke idealen dan ook kan deelnemen aan onze samenleving
Vanuit het sociaal domein zetten we ons ervoor in dat iedereen kan meedoen in de samenleving van Neder-Betuwe. Daarom is dit ook één van de leidende principes uit de Integrale beleidsnota sociaal domein 2021-2024.  

We zorgen voor een passend woningaanbod in de wijk voor kwetsbare inwoners
De doordecentralisatie van beschermd wonen door het rijk is uitgesteld naar 1 januari 2026. Er zijn sterke twijfels of dit gehaald wordt. In 2024 zijn verschillende activiteiten en acties uitgevoerd zoals de doorontwikkeling van de WijkGGZ. Daarnaast zijn we regionaal actief met elkaar in gesprek gebleven over deze taken en de huidige uitvoering door centrumgemeente Nijmegen.
Lokaal en regionaal zijn in 2024 woon-zorganalyses uitgevoerd, ter voorbereiding op de woon-zorgvisie. De woon-zorgvisie wordt in 2025 gerealiseerd. De analyses geven een goed beeld van de woon-zorgopgave voor nu en in de toekomst voor mensen met een zorgvraag. Hoe we antwoord willen geven op de toekomstige woon-zorgbehoefte beschrijven we in de woon-zorgvisie.  

Zie ook ambitie 3.1: Wonen voor iedereen.

Deze pagina is gebouwd op 05/16/2025 12:06:34 met de export van 05/16/2025 12:00:08