Programma 6 Onderwijs, sport en welzijn

Ambities

6.1 Goed en passend onderwijs voor alle inwoners van Neder-Betuwe

Wat wilden we bereiken?

Wat zouden we daarvoor doen?

Realisatie

Wanneer speelt het?

Passende onderwijshuisvesting in de nabijheid van de doelgroep die bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs

Uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan Scholen.

Continu

We stimuleren de verbinding van onderwijs met andere (kind)voorzieningen.

Continu

Een goede aansluiting tussen het onderwijs en de (lokale) arbeidsmarkt

We bevorderen de samenwerking tussen onderwijsinstellingen en ondernemers.
Dit is ook uitgewerkt onder ambitie 4.1: We zorgen voor een veerkrachtige economische structuur

Continu

Waar mogelijk stimuleren wij de samenwerking tussen lokale VO-scholen en MBO, HBO en Universitaire opleidingen.

* zie noot

2025

Jeugdigen hebben de mogelijkheid om zich optimaal en breed te ontwikkelen binnen het onderwijs

We faciliteren scholen om invulling te geven aan natuur- en cultuureducatie.

2024

Wij zetten de rijksmiddelen ten behoeve van het terugdringen van onderwijsachterstanden zo effectief en efficiënt mogelijk in.

Continu

Inwoners beschikken over voldoende basisvaardigheden om mee te kunnen doen in  de samenleving

We versterken de basisvaardigheden van inwoners door laaggeletterdheid, samen met partners, bespreekbaar te maken, de drempel naar ondersteuning te verlagen en aanbod te faciliteren.

Continu

In 2024 is hiervoor het volgende gedaan

Uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan Scholen
In 2024 zijn de projecten uit het Integraal Huisvestingsplan Scholen voortgezet. Ook zijn de kaders van projecten bijgesteld door vaststelling van de Actualisatie Uitvoeringsplan 2021-2025. We werkten aan:

  • De uitbreiding van Pantarijn in Kesteren: het project is succesvol aanbesteed en de realisatie van de uitbreiding is gestart.
  • Nieuwbouw van De Bornput in Kesteren: de kaders van het project zijn bijgesteld, de grond is aangekocht en we startten de aanbestedingsfase voor uitvoering van de bouw.
  • Nieuwbouw van MFC Dodewaard: voor De Hien en De Bellefleur is het ontwerpproces vervolgd ter voorbereiding op de start van de bouw in 2025.
  • We startten het onderzoek naar het toekomstbestendig huisvesten van De Wegwijzer, Het Kompas en Het Palet in Kesteren om inzicht te krijgen in de benodigde investeringen.

We startten het onderzoek naar de mogelijkheden en kosten van een renovatie van Het Palet in Opheusden.

  • De Tollenhof 1 in Kesteren werd opnieuw gebruikt voor het tijdelijk huisvesten van De Bornput en de ruimtenood van de Wegwijzer.

We startten met het actualiseren van het Integraal Huisvestingsplan voor de periode 2026-2041 om tijdig inzicht te hebben in toekomstige nieuwbouw-, renovatie- en uitbreiding

We stimuleren de verbinding van onderwijs met andere (kind)voorzieningen
Binnen de werkgroep OAB (onderwijsachterstandenbeleid) sluiten sinds 2024 steeds meer partners aan, met name vanuit verschillende disciplines. Denk hierbij aan directeuren, interne begeleiders en pedagogisch coaches. Hiermee krijgt de samenwerking op inhoud steeds meer vorm.

In 2024 hebben gesprekken plaatsgevonden met onderwijsbesturen en kinderopvangorganisaties. De gesprekken gingen over welke gezamenlijke doelen we de komende jaren willen behalen. Maar ook hoe we kijken tegen integrale kindcentra. Dit is in het geactualiseerde IHP vastgelegd.

We bevorderen de samenwerking tussen onderwijsinstellingen en ondernemers
Deze doelstelling is verantwoord onder ambitie 4.1: We zorgen voor een veerkrachtige economische structuur.

We faciliteren scholen om invulling te geven aan natuur- en cultuureducatie
In 2024 is onderzocht of we een Cultuurcoach kunnen inzetten. Hieruit is gebleken dat dit niet mogelijk is binnen de beschikbare financiële middelen. Het bestendigen van het cultuuraanbod voor scholen blijft lopen via het programma Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK-traject). Dit programma is ingezet bij drie scholen. Deelnemende scholen hechten veel waarde aan dit programma en willen dit graag continueren. In 2024 is gekeken of we dit CMK-traject in de toekomst bij meerdere scholen kunnen inzetten. De middelen zijn doorgeschoven naar 2025.

Het project “Groene Schoolpleinen” heeft in 2024 een vervolg gekregen met het vaststellen van de subsidieregeling Groene Schoolpleinen. Drie scholen hebben in 2024 een principe aanvraag gedaan. Vanuit de gemeente is vervolgens het participatietraject met deze scholen opgestart. De realisatie zal in 2025 plaatsvinden. In de projecten gaat het niet alleen om het realiseren van een groen schoolplein maar ook om leerlingen bewust te maken van de gevolgen van klimaatverandering. Hiermee geven we integraal invulling aan ambitie 3.3: We willen een duurzame gemeente zijn, klaar voor de toekoms t. In de subsidieregeling is de gemeentelijke maximum bijdrage per plein geraamd op € 50.000. Het streven is twee schoolpleinen per jaar over een periode van drie jaar te vergroenen. De dekking komt uit het Programma Riolering en Water 2024-2028 (PRW).

Wij zetten de rijksmiddelen ten behoeve van het terugdringen van onderwijsachterstanden zo effectief en efficiënt mogelijk in
In 2024 zijn we het tweede jaar ingegaan van de uitvoering van het Onderwijsachterstandenbeleidsplan 2023-2026. We werkten samen met onze partners aan de volgende projecten:

  1. Er is een pilot gestart met de inzet van een Sociaal werker Jeugd 0-4 jaar. De sociaal werker biedt laagdrempelige ondersteuning aan gezinnen, kan meekijken en ondersteunen binnen de kinderopvang of het consultatiebureau en zal de zorgstructuur voor kinderen van 0-4 jaar in kaart brengen.  
  2. We ontwikkelden een animatievideo met uitleg over voor- en vroegschoolse educatie. Deze is in het Engels en in het Arabisch ondertiteld. Hiermee hopen we dat ouders een bewuste keuze kunnen maken om wel of geen gebruik te maken van VVE voor hun kind.
  3. We zijn gestart met het vullen van de VVE Resultatenmonitor. Middels de Resultatenmonitor krijgen we op groepsniveau, per dorpskern, inzicht in de resultaten die kinderen met een VVE-indicatie behalen binnen de peuteropvang en het onderwijs. Het jaar 2024 heeft in het teken gestaan van het vullen van de monitor. Vanaf 2025 zullen de partners met elkaar het gesprek aan gaan over de resultaten.
  4. Samen met Fluvium hebben we tijdens de laatste week van de zomervakantie

wederom een zomerweek georganiseerd voor alle kinderen in Neder-Betuwe. We deden dit om kinderen weer te laten wennen aan het schoolritme en een eventuele leerachterstand te verminderen.

We versterken de basisvaardigheden van inwoners door laaggeletterdheid, samen met partners, bespreekbaar te maken, de drempel naar ondersteuning te verlagen en aanbod te faciliteren
Er is lokaal uitvoering gegeven aan het regionale jaarplan laaggeletterdheid (thema ''gezin''). We verlengden de doorlooptijd van dit plan naar 2025. In april 2024 openden we een Taalhuis. Het Taalhuis bundelt aanbod ter bestrijding van laaggeletterdheid en werft actief inwoners die moeite hebben met lezen, schrijven en rekenen. Het Taalhuis levert een grote bijdrage aan de doelstelling van de gemeente om basisvaardigheden te versterken en aanbod te verbinden aan de doelgroep.

Deze pagina is gebouwd op 05/16/2025 12:06:34 met de export van 05/16/2025 12:00:08