Wegen en Verhardingen
Beleidskader
Voor Wegen en Verhardingen geldt IBOR-plan met bijbehorende assetsheet Wegen en Verhardingen. De assetsheet is gericht op alle verhardingen in beheer van gemeente Neder-Betuwe. Deze omvat de rijbanen, fiets- en voetpaden van asfalt en elementen verharding. Ook de wegmarkering en bermverharding zijn in deze asset meegenomen.
Wat is het areaal dat hoort bij deze asset?
De gemeente Neder-Betuwe heeft ruim 1,8 miljoen m² verhardingen in beheer. Dit is circa 72 m² per inwoner en ligt in lijn met het landelijk gemiddelde. De areaalgegevens van de wegen zijn vastgelegd in het beheersysteem Geovisia.
Speerpunten 2024
- Databeheer: na analyse op de wegendata bleek dat een inhaalslag gemaakt moet worden in de kwaliteit in kenmerken (het paspoort). Enkele in het oog springende gebreken zijn het jaar van aanleg, het uitgevoerde onderhoud en het verhardingstype. Deze inhaalslag is nodig om een goede programmering op te zetten ten behoeve van inspecties en projecten.
- Inzichten op basis van weginspectie: alle wegvakonderdelen in de gemeente Neder-Betuwe zijn geïnspecteerd.
- Bermverharding: In 2024 is er bermverharding aangelegd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Vanwege het slechte weer konden we niet alle werkzaamheden afronden. In 2025 zetten we deze werkzaamheden voort.
- Vervangingen: in de komende jaren verwachten we een piek aan vervangingsinvesteringen voor wegen. Dit omdat een groot areaal aan wegen tussen 1970 en 1979 is aangelegd. In de financiële verordening is opgenomen dat wegen een afschrijvingstermijn hebben van 50 jaar. In 2024 hebben we deze vervangingen in kaart gebracht en deze worden in het kader van het IBOR-MJIP verder uitgewerkt in 2025.
Huidige stand van zaken
- Om de algehele kwaliteit van het wegennet te beoordelen, wordt er elke twee jaar een visuele weginspectie uitgevoerd volgens de CROW-richtlijnen voor wegbeheer.
- Er is een actueel en volledig overzicht van de wegkwaliteit.
- De kwaliteit van de wegen in de gemeente Neder-Betuwe blijft stabiel, met een kwaliteitsniveau van Basis (B) voor de meeste wegen, en A voor de centrumgebieden.
- De kwaliteit van de fiets- en voetpaden is in de afgelopen jaren verbeterd. Op verschillende locaties is er gewerkt aan het inhalen van achterstallig onderhoud aan de wegen.