De balans

Toelichting op de balans

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Borgstellingen en garantstellingen
Aan de passiefzijde van de balans is buiten de balanstelling het bedrag opgenomen waartoe aan natuurlijke en rechtspersonen borgstellingen of garantstellingen zijn verstrekt. Deze bedragen voor verstrekte waarborgen aan natuurlijke- en rechtspersonen kunnen we als volgt naar de aard van de geldlening specificeren:

Borgstellingen en garantstellingen
bedragen x € 1.000

(restant) lening

Rente
percentage in %

31-12-2024

31-12-2023

Stichting Thius

35.141

3,3-3,845

12.935

10.151

Woonzorg Nederland

495.174

0,925-4,955

1.575

1.666

Stichting Habion

75

1,8-4,86

443

417

Aanschaf veerpont

695

variabel

62

73

Uitvoeringsorganisatie Breedband

7.140

0-0,835

7.140

7.140

Subtotaal

22.155

19.447

Hypotheken particulieren

-

div

0

7

Totaal

22.155

19.454

In 2024 is de gemeente niet aangesproken. Ook vonden er geen betalingen plaats wegens verleende borg- en garantstellingen.

In 2024 is er een nieuwe achtervangovereenkomst getekend tussen gemeente en WSW. De nieuwe achtervangovereenkomst zorgt ervoor dat alle rechten en verplichtingen van gemeente en van WSW ten aanzien van de achtervangpositie van gemeente uitsluitend worden beheerst door de nieuwe overeenkomst.

Met ingang van 1 augustus 2021 wordt in de achtervangovereenkomsten het risico verdeeld over alle gemeenten waar een corporatie actief is. Dit voorkomt een verdere scheefheid in de achtervangpositie van gemeenten. Alle gemeenten waar een corporatie bezit heeft staan in de achtervang voor geborgde leningen en niet langer één gemeente. De leningen van een corporatie zijn bedoeld voor financiering van activiteiten in het gehele werkgebied van een corporatie. De nieuwe verdeelsleutel wordt jaarlijks geactualiseerd, dus veranderingen in de omvang en waarde van het bezit worden verwerkt.

BNG Bank
Er is een rekening-courant krediet bij de Bank Nederlandse Gemeenten van € 2.250.000.

CAK  
Met betrekking tot de abonnementstarieven die Stichting Centraal Administratie Kantoor AWBZ (het CAK) int en aan de gemeenten afdraagt, geldt op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV het volgende. Een aanvrager van een voorziening, zoals hulp in de huishouding, ondersteuning of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de Wmo een eigen bijdrage verschuldigd (abonnementstarief). Het CAK is het publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) dat door de wetgever is belast met de oplegging en incasso van het abonnementstarief. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen of het door de gemeente vastgestelde vaste bedrag van het abonnementstarief het CAK dient te innen is bepaald dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Daarom valt het niet onder de reikwijdte van de rechtmatigheidscontrole door de accountant van de gemeente.

APPA PLAN
Op basis van de informatie die van A.S.R. is ontvangen is de garantiewaarde van het kapitaal wat bij hen is ondergebracht per 31.12.2024 een bedrag van € 3.494.801. Per saldo betekent dit dat de gemeente Neder-Betuwe een bedrag van € 3.933.991 beschikbaar heeft voor de (toekomstige) verplichtingen van de wethouderspensioenen. Van Visma Idella, de huidige uitvoerder voor de APPA pensioenen, hebben we per deelnemer een berekening ontvangen wat we per 31.12.2024 moeten reserveren om aan de (toekomstige) pensioenverplichtingen te kunnen voldoen. In totaal is dit een bedrag van € 3.664.974. Per saldo is het overschot (voordeel) op 31.12.2024 in totaal € 269.017. Ten opzichte van 2023 is dit een daling van ruim € 442.487. De dalende rente veroorzaakt dit effect, in 2023 was de rente 3,160% en in 2024 is de rente 2,325%. Een daling van 0,835%.

Op het kapitaal bij A.S.R. is een rendementsgarantie van 3% van toepassing. Het uitkeren van een deel van het kapitaal is alleen mogelijk wanneer een wethouder daadwerkelijk met pensioen gaat. Het is dan ook niet mogelijk om het overschot uit te laten keren. Het is slechts mogelijk om het volledige kapitaal wat bij A.S.R. is opgebouwd uit te laten keren waarmee de regeling bij A.S.R. komt te vervallen. We stellen dan ook voor om de rendementsregeling bij ASR in stand te laten en ook de beschikbare middelen in de voorziening in stand te laten voor verdere uitbetalingen die komende jaren dienen plaats te vinden. Daarnaast kunnen we dit voordeel t.z.t. inzetten voor een aantal kleine pensioenaanspraken die nu in de exploitatie zijn opgenomen en die we contant moeten maken bij de verwachte overgang van deze pensioenen naar het ABP per 2028.

Langlopende financiële verplichtingen

De gemeente is voor toekomstige jaren verbonden aan verschillende, niet uit de balans blijkende verplichtingen. Onderstaand volgt een opsomming van de belangrijkste verplichtingen.

cijfers nog actualiseren nog geen informatie hierover ontvangen.

Langlopende financiële verplichtingen

ICT Contracten

Contractpartij

Omschrijving

Contract-waarde

PinkRoccade Local Government

Hosting services

560.000

Bechtle direct B.V.

raamovereen-komst Microsoft licenties

afhankelijk verbruik

Reguliere contracten

Contractpartij

Omschrijving

ANV Lingestreek

adoptieovereen-komst onderhoud gedeelte openbare ruimte

afhankelijk verbruik

Astrium accountants

Accountants-diensten

130.000

Centric

overeenkomst SAAS-applicatie

974.368

Centric

inkoop key2begraven

6.000

Decos

DMS-overeenkomst

65.000

Gemeente Buren

DVO Participatiewet

636.000

Gemeente Buren

Bewerkersovereenkomst

72.000

Greenchoice

Levering elektra en gas

afhankelijk verbruik

Greenspread Solar II BV

leasecontract pv panelen gemeentehuis

Hekkelman Advocaten N.V.

raamovereen-komst juridische diensten

afhankelijk verbruik

Liander

Aansluiting en transport elektriciteit grootverbruikers

afhankelijk verbruik

Maas International

Lease-verplichtingen koffieautomaten

72.000

Nobralux B.V.

opstellen uitvraag voor een innovatief

48.665

PostNL Marketing & Sales B.V.

Contract Post.nl inzake postbezorging en breng- en haalservice

afhankelijk verbruik

PreZero Riool Services B.V.

raamovereen-komst reinigen en inspecteren van de vrijverval-riolering

afhankelijk verbruik

Regio Rivierenland

leerlingenver-voer

afhankelijk van het aantal kinderen dat vervoerd wordt

Vattenfall Sales Nederland

Levering elektra

afhankelijk verbruik

4value BV

dienstverlening WOZ

55.000

ZIUT

renoveren openbare verlichting

1.100.000

Deze pagina is gebouwd op 05/16/2025 12:06:34 met de export van 05/16/2025 12:00:08